کلانشهر تهران چشم‌انتظار مدیریت کلان

آلودگی هوا و صدای ناهنجار خودروها و موتورسیکلت‌ها در میان انبوهی از نورهای مصنوعی، سلامت جسمی و روحی شهرنشینان را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

 تبلیغات محیطی در گوشه و کنار این شهر به چشم می‌خورد و مواجه‌شدن با این شرایط موجب می‌شود هر فردی که مدت‌زمانی از روز را در خیابان‌های شهر سپری کرده باشد با خستگی به خانه بازگردد. این فقط بخشی از نمای کلانشهر تهران است که به گفته کارشناسان این روزها بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه است.

در سال‌های اخیر کلانشهر تهران با جمعیت بیش از ده میلیون نفر با مشکلات متعددی مواجه شده است. این در حالی است که تداوم این مشکلات وعدم چاره‌اندیشی برای رفع آنها می‌تواند به‌منزله خطر بزرگی در کمین پایتخت‌نشینان باشد. حل مشکلات شهر تهران به‌منزله حل مشکل بیش از یک‌چهارم جمعیت کشور است. ازاین‌رو ضرورت توجه دقیق و علمی به مشکلات این شهر بیش‌ازپیش احساس می‌شود. تهران در ابعاد مختلف اجرایی، مدیریتی، زیست‌محیطی، حمل‌ونقل و ترافیک و بسیاری از ابعاد حیاتی و مهم دیگر از پیامدها و بحران‌های طبیعی مانند زلزله، سیل، فرونشست تا مواجهه با آلودگی‌هایی که از پیامدهای توسعه شهرنشینی است با مشکلات جدی مواجه شده است.

حقیقت این است که این شهر بر اساس استانداردهای علمی ساخته نشده است و نمی‌توان بر اساس این استانداردها آن را اداره کرد. روزانه میلیون‌ها ساعت از وقت شهروندان در خیابان‌های شهر تهران تلف می‌شود و عواقب و پیامدهای روحی و روانی ناشی از مواجهه با آلودگی‌های مختلف از آلودگی هوا و نوری تا صوتی و بصری غیرقابل محاسبه است. ساخت‌وسازهای غیراستاندارد و نامناسب نیز در افزایش مشکلات این شهر بی‌تقصیر نبوده است. در گوشه و کنار این شهر آسمان‌خراش‌هایی بدون رعایت اصول شهرسازی قد برافراشته‌اند. شهرک‌های اقماری اطراف تهران بدون حساب‌وکتاب توسعه پیداکرده است. همه این شواهد حاکی از آن است که باید پیش‌ازاین که این مشکلات و شرایط به یک بحران جدی تبدیل شود برای رفع آن چاره‌ای اندیشید.

کارشناسان بر این باورند که زیرساخت‌های این کلانشهر برای زندگی مناسب نیست و خطرات بالقوه‌ای در کمین آنهاست و در چنین شرایطی چرخ مدیریت بحران نیز لنگ می‌زند؛ بنابراین باید پذیرفت که تهران نیازمند مدیریت مبتنی بر کارشناسی دقیق و اصولی است.

 

فرانک فراهانی / روزنامه نگار علم

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا