آغاز گام‌های جدید گردآوری ژنوم ایرانی ها در آمل

اولین مرکز رایانش زیرساخت ارتباطی و فناوری اطلاعات رایانش زیستی کشور با حضور واعظی وزیر ارتباطات، معاونان وزارت ارتباطات و استاندار مازندران آغاز به کار کرد.محسن آسوری، رئیس انستیتوپاستور شمال کشور در این مراسم با اشاره به اینکه این مجموعه در شش حوزه فعالیت دارد و شعبه آمل تنها شعبه ای در کشور است که به این شکل فعالیت می کند، افزود: رایانش زیستی پردازش و تحلیل حوزه زیست شناختی مبتنی بر بستر اطلاعاتی است و  یکی از شاخه های مهم علم بین رشته ای به شمار می رود که ترکیبی  از علوم ریاضی، رایانه، زیست، بیوشیمی، بیوفیزیک و علوم شناختی است.

وی با بیان اینکه در این بخش تلاش می کنیم بیشتر در حوزه خدمات پزشکی، دامپزشکی و کشاورزی تلاش کنیم، عنوان کرد: از سیاست های استان است که کشاورزی و دامپزشکی را در حوزه رایانش زیستی پوشش دهیم.

آسوری با اشاره به اهمیت علمی، اقتصادی و سیاسی رایانش زیستی تصریح کرد: از نظر علمی، فناوری توالی یابی ژن رشد سریعی در دنیا یافته است و به سرعت هزینه ها در دنیا با این روش کاهش یافته است. بعد از توالی یابی، تجزیه تحلیل و پردازش داده ها مورد توجه است. در چند کشور دنیا که توانایی این کار را دارند توالی یابی ژن صورت می گیرد اما آنچه اختلاف بین کشورها ایجاد می کند تحلیل داده ها و استفاده کاربردی از داده هاست.

رئیس انستیتوپاستور شمال کشور ادامه داد: خروجی پردازش ژنوم در تشخیص و درمان بیماری های واگیر و سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی مهم است. در دنیای آینده بیمار درمان می شود نه بیماری و هر بیماری براساس ژنتیک خود باید دارو دریافت کند.

وی تصریح کرد: شرکت های بزرگ دنیا در این زمینه به دستاوردهای خوبی رسیده اند؛ در سال سه هزار میلیارد تومان هزینه درمان سرطان کشور است و بسیاری از افراد بر اثر شیمی درمانی جان خود را از دست می دهند اما با روش جدید بسیاری از هزینه ها و روش ها تغییر خواهد کرد.

آسوری با اعلام اینکه مرکز رایانش زیستی انستیوپاستور از سه سال پیش در این مرکز آغاز شده است، اظهار کرد: پروپوزال ایجاد خدمات رایانش زیستی در مازندران به ارزش ریالی 100 میلیارد ریال در آمل ارائه شده است و امروز آغاز این سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت ملی با همکاری "یو اس او" خواهد بود.

وی افزود: توسعه زیرساخت های پردازشی با سرمایه گذاری های جدید میسر می شود تا شاهد توسعه خدمات رایانش زیستی در ایران و کشورهای منطقه باشیم.

ولی الله مرادی، مدیرکل توسعه و نظارت بر خدمات عمومی اجباری وزارت بهداشت نیز در این نشست با اشاره به اینکه براساس تاکید وزارت ارتباطات سرویس ها و خدمات در روستاها توسعه می یابد، افزود: این پروژه را با همکاری مرکز تحقیقات ایران آغاز  می کنیم و در شناسایی ابتدایی گام هایی برداشته شده است.

وی اظهار کرد: 10 سبد در حوزه یو اس او(خدمات عمومی اجباری) قابل ارائه است که سه سبد را انتخاب کردیم تا در روستاهای مورد نظر انجام دهیم، در آموزش مجازی سه روستا در استان های کرمان، مازندران و استان آذربایجان شرقی را به عنوان پایلوت یو اس او انتخاب کردیم. اجرای این طرح شروع یک کار بزرگ است و پایگاه ژنوم از کارهای ماندگار در کشور خواهد بود.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات نیز با اشاره به اینکه رئیس جمهور به بخش آی تی و فناوری اطلاعات اعتقاد ویژه دارد، تصریح کرد: در بخش کشاورزی و سلامت توجه به فناوری اطلاعات زمینه ساز پیشرفت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امروز الکترونیکی کردن امور به کاهش هزینه ها و افزایش سرعت در اجرای کارها منجر می شود، بیان کرد: تلفیق دو علم برای یک اتفاق بزرگ در انستیتوپاستور شمال کشور به رشد منجر می شود، هر کدام از این علوم با یکدیگر زمینه ساز توسعه خواهد بود و به نظر من کار خوبی ایجاد شده است و این کار قطعا باید دنبال شود.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: اگر به دنبال دسترسی در مناطق اجرای پروژه باشید تمامی شرایط و امکانات ارتباطی را فراهم خواهیم کرد. پژوهشگاه آی سی تی این وزارتخانه آمادگی دارد نیازهای ارتباطی این پروژه را برآورده کند. این پروژه ملی می تواند در راستای علم پزشکی داخل کشور موثر باشد و گامی در جهت بومی سازی و خودکفایی به شمار برود. برای برآوردن نیازهای بیشتر این مجموعه می توان نیازها و خواسته ها را در قالب تفاهم نامه ای با دو مجموعه به انجام رسانید.

به گزارش ایسنا، براساس این طرح، پایگاه ژنوم در روستای ورکاده بخش مرکزی آمل به عنوان یکی از سه پایلوت کشور اجرایی می شود.