از استفاده همزمان از چند رسانه پرهیز کنید

مطالعات جدید در مورد مغز و کارکرد آن نشان می دهد مغز انسان به تدریج با کارکرد همزمان بر روی چند مقوله تطبیق پیدا کرده است. این مطالعات که توسط پژوهشگران دانشگاه Sussex انجام شده است توضیحات جدیدی درباره وظایف و عملکرد مغز انسان ارائه می کند.

مغز افراد مورد آزمایش در حین انجام این موارد همزمان دو یا چندگانه  توسط دستگاه ام آر ای بررسی و مطالعه شده و نتایج حاکی از تفاوت فعالیت های مغزی این افراد بود. افرادی که در یک زمان با چند رسانه مختلف سرو کار داشتند دارای  لایه کمربندی قدامی  anterior cingulate cortex (ACC) خاکستری رنگ کمتری در مغزشان بودند.

دکتر کپ کپ لو و سایر اعضای این تیم پژوهشی با بررسی 75 فرد بالغ و مطالعه رفتارهای ذهنی آن ها،  از این افراد درخواست کردند تا اعلام کنند معمولا به طور همزمان با چند رسانه و وسیله ارتباطی کار می کنند؟ برای مثال چک کردن ایمیل در حالی که همزمان در حال دیدن تلویزیون هستید یا با موبایل صحبت می کنید. مغز افراد مورد آزمایش در حین انجام این موارد همزمان دو یا چندگانه  توسط دستگاه ام آر ای بررسی و مطالعه شده و نتایج حاکی از تفاوت فعالیت های مغزی این افراد بود. افرادی که در یک زمان با چند رسانه مختلف سرو کار داشتند دارای  لایه کمربندی قدامی  anterior cingulate cortex (ACC) خاکستری رنگ کمتری در مغزشان بودند. کم شدن میزان لایه کمربندی قدامی  anterior cingulate cortex (ACC) خاکستری رنگ معمولا در بیماری های روانی و عصبی مانند افسردگی دیده می شود و این موضوع نشاندهنده نوعی اختلال اعتیاد آور در مغز افرادی است که به صورت مدام با رسانه های چندگانه سرو کار دارند.

این پژوهشگر در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد:  توانائی های ادراکی در اینگونه افراد کاهش پیدا می کند. لایه کمربندی قدامی  anterior cingulate cortex (ACC) خاکستری رنگ دارای کاربرد های بسیار مهمی در مغز است و تحلیل رفتن آن بدون تردید عوارض نامطلوبی در پی دارد. این بخش مغز همچنین مواردی مانند فشار خون و تصمیم گیری را کنترل می کند. مطالعات ما نشان می دهد استفاده چندگانه و همزمان از رسانه ها می تواند  موجب آسیب دیدگی این بخش شده که این موضوع به وِیژه برای کودکان و نوجوانان بسیار تاثیر گذار تر است .

شرح کامل این تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن  در مجله تخصصی   respect PLOS ONE journal منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا