تشخیص سریع سرطان روده به کمک روش جدید غربالگری

دانشگاه ملی استرالیا (ANU) در گزارشی که در حوزه  پژوهش های مرتبط با  سرطان روده ارائه داده است، اعلام کرد که شیوع بیماری سرطان روده پس از آزمایش های غربالگری به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

در تشخیص زود هنگام این سرطان و یا هر سرطان دیگری، درک علائم بیماری، معاینات منظم پزشکی و آگاهی از تاریخچه پزشکی خانوادگی (علت ارثی بیماری) بسیار لازم و حیاتی است.

این تحقیقات بر دویست هزار نفر انجام شده که نشان می دهد بیمارانی که تحت آزمایش های غربالگری سرطان روده قرار گرفته اند، خطر ابتلا به سرطان روده برای آن ها در چهار سال پس از این آزمایش ها، به میزان 44 درصد کاهش یافته است.

پروفسور امیلی بانکس از مرکز ملی بیمارهای همه گیر و بهداشت جمعیت در ANU (National Centre for Epidemiology and Population Health at ANU) در این رابطه توضیح می دهد که: این خبر خوبی برای جامعه است. کسانی که در آزمایش های غربالگری شرکت کنند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در طول سال های پس از آزمایش در بدن آن ها  کاهش پیدا می کند. به این ترتیب  ما پتانسیل نجات جان صدها نفر در هر سال را داریم.  

سرطان روده در هر هفته جان 80 استرالیایی را می گیرد و رکورد بالاترین نرخ بیماری در جهان مربوط به سرطان روده می شود . دومین علت مرگ در استرالیا در بین انواع سرطان ها، ابتلا به سرطان روده است. یکی از پزشکان عضو شورای سرطان نیوساوت ویلز (Cancer Council New South Wales) اعلام کرد که سرطان روده اگر زود تشخیص داده شود یکی از ساده ترین سرطان ها بوده و درمان آن آسان تر و بهتر انجام می گیرد.

در تشخیص زود هنگام این سرطان و یا هر سرطان دیگری، درک علائم بیماری، معاینات منظم پزشکی و آگاهی از تاریخچه پزشکی خانوادگی (علت ارثی بیماری) بسیار لازم و حیاتی است.

دولت مشترک المنافع استرالیا از سرعت بخشیدن به اجرای طرح آزمایش غربالگری عمومی رایگان ، خبر داد. این طرح هر دو سال یک بار برای شهروندان سنین بین 50 تا 74 ساله استرالیایی تا سال 2020 انجام خواهد شد.

قابل ذکر است که بخشی از موفقیت فرآیند آزمایش های غربالگری نیز تشخیص زود هنگام بیماری است چرا که پیش از رسیدن به مرحله حاد بیماری می توان ان را به طور کامل درمان کرد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در مجله پزشکی استرالیا  Medical Journal of Australia  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا