تفاوت نگاه دو نسل به فناوری دنیای مجازی

پژوهشگران در دانشگاه کانزاس در امریکا به بررسی کیفیت روابط فرزندان بالغ با والدین پرداختند. آن ها دریافتند که با افزودن یک کانال ارتباطی اضافی، کیفیت این روابط بهبود پیدا کرده و رضایت بخش می شود. در حقیقت میزان رضایتمندی روابط فرزندان بالغ با والدین به میزان استفاده آنها از ابزار ارتباط جمعی وابسته است.

بسیاری از پدر و مادرها در استفاده از فن آوری های جدید ارتباطی مقاومت می کنند چرا که آنها نقاط مثبتی در استفاده از این ابزار نمی بینند یا با دید منفی به آنها نگاه می کننند و فقط مشکلات استفاده از آنها را می بینند.

جنیفر شون، دانشجوی دکترای مطالعات و ارتباطات دانشگاه کانزاس، به مطالعه و تحقیق در مساله کیفیت روابط فرزندان بالغ با والدین پرداخت. او برای این منظور  367  نفر داوطلب در محدوده سنی  18 تا 29 ساله را برای یک نظر سنجی انتخاب کرد. با تکمیل شدن این نظرسنجی ها، روش و یا وسیله ارتباطی مورد استفاده آن ها با والدینشان و چگونگی این ارتباط و مدت زمان آن مشخص شد. روش های ارتباطی با فن آورهای جدید شامل تلفن ثابت، تلفن همراه، پیام کوتاه، پیام های فوری، اسنپ چت، ایمیل، تماس های ویدئویی، شبکه های اجتماعی و شبکه های بازی های آنلاین هستند.

بسیاری از پدر و مادرها در استفاده از فن آوری های جدید ارتباطی مقاومت می کنند چرا که آن ها نقاط مثبتی در استفاده از این ابزار نمی بینند یا با دید منفی به آن ها نگاه می کننند و فقط مشکلات استفاده از این فناوری ها را می بینند. اما اگر والدین دیدگاه درست استفاده از فن آوری را در نظر بگیرند، می توانند روابط بهتری را با فرزندان بالغ خود داشته باشند. والدین با استفاده از وسائل و روش های ارتباطی جدید، می توانند زمان بیشتری را به فرزندان خود اختصاص دهند.

صلاحیت عمومی ارتباط جمعی والدین و توانایی استفاده از ابزارهای جدید در برقراری ارتباط با فرزندان، بهترین شاخص برای شاد کردن آن ها در این رابطه دو طرفه است. زمانی که والدین بتوانند از طریق یکی از این روش های ارتباطی پیامی را به فرزندانشان بفرستند و یا از آن ها پیغامی دریافت کنند، رضایت خاطری در فرزندان ایجاد می شود که سبب بهبود هر چه بیشتر روابط آن ها می شود.

پژوهش ها نشان می دهد که مادران بیشتر و آسان تر می توانند برای برقراری ارتباط با فرزندانشان از این فن آوری ها استفاده کنند. در بین این ابزار ها و روش های ارتباطی تلفن همراه بیشترین کاربرد را داراست.

نتایج کامل مطالعات و پژوهش های انجام شده در این زمینه ،  در مجله Emerging Adulthood  به صورت آنلاین منتشر شده است.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا