طراحی دستگاه آزمایشگر با قابلیت شبکه

علیرضا قهرمانی برندق، جوان 25 ساله تبریزی، فارغ التحصیل رشته مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک کارشناسی ارشد ناپیوسته از دانشگاه ازاد اسلامی واحد تبریز است که در باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی عضویت دارد و دارای یک اختراع بین المللی ثبت شده، هفت اختراع ملی ثبت شده، دو اختراع در حال داوری، دو مقالهISI، یک مقالهISC، هشت مقاله ارائه شده در کنفرانس­های بین­المللی و ملی و یک طرح پژوهشی در حال اجراست.
کسب مدال طلای مسابقات اختراعات جهانی2014 کرواسی، مدال نقره مسابقات اختراعات جهان 2015 ژنو سوئیس و جایزه ویژه کشور لهستان 2015، جوان برتر و نمونه کلانشهر تبریز در سال93 و دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد واحد تبریز در سال تحصیلی 94-93 از جمله افتخارات علمی پژوهشی این جوان خطه آذربایجان شرقی است.

**طراحی دستگاه آزمایشگر از راه دور
طراحی دستگاه آزمایشگر از راه دور با قابلیت شبکه از اختراعات قهرمانی به شمار می رود که ثبت ملی شده است و اقدامات مربوط به ثبت بین المللی آن نیز در حال انجام است.
ساخت نمونه اولیه این دستگاه که جرقه ساخت آن در سال 1391 در ذهن این پژوهشگر جوان شکل گرفت، با هزینه شخصی 250 میلیون ریال و به مدت دو سال به طول انجامید، دستگاهی که به اپراتور کمک می کند از راه دور آزمایش های خود را انجام دهد. 
قهرمانی در گفت و گو با ایرنا، در خصوص این که ساخت و طراحی این دستگاه چگونه به ذهنش خطور کرده است، گفت: این ایده به روزهایی برمی گردد که به عنوان مهندس نصب کننده دستگاه های آزمایشگر در یک شرکت چینی در داخل کشور مشغول به کار بودم.
وی تصریح کرد: از طریق دریافت اطلاعات و مهندسی معکوس از روی نمونه خارجی این دستگاه که گفته می شد ساخت آن حدود 40 سال زمان برده بود، موفق به طراحی و ساخت و بومی سازی این دستگاه شدم.
قهرمانی با اشاره به این که دستگاه آزمایشگر بومی شده دارای تائیدیه علمی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مرکز رشد این دانشگاه است، گفت: این دستگاه نسبت به نمونه خارجی آن از مزیت های قابل توجهی از جمله انجام هرگونه آزمایش در حوزه های مختلف پاتولوژی، شیمیایی و حتی هسته ای و رادیواکتیو برخوردار است.
این پژوهشگر جوان ادامه داد: طبق طراحی انجام شده روی این دستگاه آزمایشگر، کاربر با استفاده از منوی شبکه حجم مواد و دستور آزمایش را تعیین و پس از گذشت مدت زمان بسیار کوتاهی (کمتر از یکساعت) نتیجه آزمایش مشخص خواهد شد.
وی از مزایای دستگاه نسبت به نمونه خارجی آن را کاهش هزینه های ساخت و همچنین قطع واردات آن عنوان کرد و گفت: قیمت دستگاه آزمایشگر خارجی که تنها قابلیت انجام آزمایش در یک بخش مانند پاتولوژی را دارد، از هزار و 500 میلیون ریال نوع چینی آن، تا دو هزار و 500 میلیون ریال نوع ژاپنی آن متغیر است. 
قهرمانی افزود: این درحالی است که طراحی اولیه این دستگاه که نسبت به نوع مشابه خارجی از قابلیت های بسیار بیشتری از جمله کاربری های بیشتر و از بین رفتن خطای انسانی برخوردار است، تنها 7 هزار دلار است.
وی در ادامه با اشاره به این که زمان زیادی را صرف دریافت مجوزهای اولیه از مراکز رشد و دانشگاه علوم پزشکی کرده است، گفت: به دلیل اینکه این نخستین طرح من بود، برای معرفی آن در بسیاری از جشنواره های داخلی و خارجی شرکت کردم.
به گفته این پژوهشگر جوان، با تجاری سازی و انبوه سازی این دستگاه آزمایشگر به طور حتم حداقل 40 درصد دیگر از هزینه ساخت آن کاهش خواهد یافت.
وی با تاکید بر این که با راه اندازی یک شرکت دانش بنیان برخی مجوزهای اولیه را دریافت کرده است، گفت: ما می خواهیم خط تولید این دستگاه را راه اندازی کنیم.
قهرمانی اظهار کرد: این دستگاه در حال حاضر مورد نیاز چهار هزار بیمارستان، آزمایشگاه خصوصی و همچنین مراکز آزمایشگاهی و علمی در کشور است و بازار هدف نقد در شرایط فعلی تامین دستگاه هزار دانشگاه و مراکز آزمایشگاهی کشور است که حداقل نیازمند یک دستگاه از این نمونه در واحد خود می باشند.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر 10 دستگاه از این نوع در آزمایشگاهی نصب شود قدرت انتخاب آزمایشگر به تعریف 100 آزمایش افزایش خواهد یافت و در عرض چند ثانیه نتایج مربوط به مخلوط محلول های مختلف بدون هیچگونه خطای انسانی و بصورت اتوماتیک زیر دستگاه میکروسکوپ قابل مشاهده و عکس آن برای کاربر ارسال می شود.

**اختراع کفش هوشمند
کفش هوشمند از دیگر ابتکارات قهرمانی است که آن را به ثبت بین المللی نیز رسانده است؛ این کفش برای زنان باردار٬ بیماران دیابتی و کسانی است که مشکل تفاوت قد دو پا را دارند و یا افرادی که ساعت های زیادی سر پا می ایستند.
وی گفت: هنگامی که مدت زیادی می ایستیم، ناخودآگاه نیروی بیشتری را روی یک پا وارد می کنیم٬ بنابراین خون رسانی به پایی که فشار زیادی به آن وارد شده درست انجام نمی شود و پا به اصطلاح خواب می رود.
این کفش طوری طراحی شده که اگر مشکل نبود تنظیم فشار روی پاها هنگام ایستادن ایجاد شود، کفش با پدهای سیلیکونی که کف آن قرار داده شده است، این کار را انجام می دهد.
وی افزود: سازمان جهانی غذا و دارو اعلام کرده است که در سال حدود یک میلیون قطع عضو برای یک میلیارد بیمار دیابتی اتفاق می افند که استفاده از این کفش می تواند این آمار را کاهش دهد.

**اختراع سرنگ جمع شونده
یکی دیگر از ابتکارات این جوان پژوهشگر طراحی نمونه سرنگی است که پس از استفاده خود به خود جمع می شود و سوزن داخل سرنگ نیز دیگر بیرون نمی آید به طوری که یک بار بیشتر نمی توان از آن استفاده کرد. 
قهرمانی گفت:این طرح از دو جهت اهمیت دارد؛ یکی اینکه وقتی سرنگ مصرف شده را دور می اندازیم٬ به خاطر خاصیت جمع شوندگی آن٬ خطر ابتلا به بیماری برای کسانی که وظیفه امحای زباله های بیمارستانی را برعهده دارند، کاهش می یابد و از جمله خطر ابتلا به بیماری های خطرناک ایدز و هپاتیت از طریق برخورد با سوزن مصرف شده نیز از بین می رود. 
وی با اشاره به قصد خود برای تولید انبوه این نوع سرنگ، گفت که به همراه دوستانش در نظر دارد در ابتدای کار، محصول را در بیمارستان های دانشگاه آزاد اسلامی توزیع کند.
این پژوهشگر جوان گفت: این طرح از جمله طرح هایی است که هزینه چندانی ندارد و در مقابل سودآوری فراوانی برای کشور به همراه خواهد داشت.

**شرکت در جلسات مخترعان، جرقه ای برای نوآوری 
قهرمانی در خصوص انگیزه اش از نوآوری و جرقه اختراعات گفت: هنگامی که رئیس انجمن علمی گروه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز بودم، هر هفته در جلسات نوآوری و اختراعات شرکت می کردم. 
این پژوهشگر جوان معتقد است: کارافرینی و نوآوری علاوه بر اینکه با توان ذاتی افراد در ارتباط مستقیم است، تاحدودی نیز اکتسابی است و این توانایی ها می تواند با آموزش های لازم شکوفا شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا