ضدعفونی کردن آب با نور خورشید در 20دقیقه

در بسیاری از بخش های جهان مردم برای تهیه آب قابل آشامیدن مجبور به جوشاندن و قرار دادن آن در زیر نور خورشید هستند. یکی مشکلات این روش تهیه آب این است که سوخت به کار رفته به این منظور می تواند برای پخت غذا یا موارد ضروری دیگر به کار برود و در آلایندگی بیشتری در جو ایجاد می کند.

به تازگی محققان دانشگاه استنفورد دستگاه بسیار کوچکی را طراحی کرده اند که می تواند با بهره گیری از نور خورشید در حدود 99.99 درصد جرم های موجود در آب را در حدود 20 دقیقه از بین ببرد. روش استفاده از آن نیز به این صورت است که دستگاه یاد شده را در درون آب مورد نظر قرار داده و آن را جلو نور آفتاب به مدت 20 دقیقه رها می کنند.

این دستگاه بیشتر شبیه به یک مستطیل شیشه ای سیاه و سفید است و سرعت پاک کردن آب نیز با استفاده از آن بسیار زیادتر از سایر روش ها است زیرا دستگاه یاد شده از بخش مرئی طیف نور خورشید (که 50 درصد انرژی خورشیدی را در برمی گیرد) استفاده می کند. زمانی که شما بطری آب را در برابر نور خورشید قرار می دهید، پرتوهای UV تابیده شده به آن تنها می توانند 4 درصد جرم های موجود در آب را از بین ببرند. با این حل دستگاه یاد شده توانست بیشتر جرم های موجود در 25 میلی لیتر آب را در حدود 20 دقیقه از بین ببرد.

این اختراع دانشگاه استنفورد دارای لایه ای از دی سولفید مولیبدن است که معمولا به عنوان یک روان کننده خشک صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که این لایه با استفاده از نور خورشید گرم می شود، بسیاری از الکترون های آن جدا می شوند. هر دوی این الکترون ها و سوراخ هایی که به جای می گذارند واکنش های شیمیایی خاصی را ممکن می سازند. لایه مس به کار رفته در این دستگاه نیز مانند یک کاتالیزور برای راه انداختن واکنش های شیمیایی مورد نیاز برای تولید هیدروژن پروکسید (پاکسازی کننده آب) مورد استفاده قرار می گیرد.

محققان در این زمینه اظهار کردند که این دستگاه در حالی که می تواند زندگی را برای افراد آسان تر کند اما قادر به از بین بردن آلودگی های شیمیایی آب نیست. محققان برای اطمینان از این نکته که آیا مردم به صورت روزانه می توانند از این دستگاه برای پاک سازی آب آشامیدنی خود استفاده کنند باید تحقیقات بیشتری را به انجام رسانده و تعداد میکروارگانیزم های کشته شده با استفاده از این دستگاه را بیشتر کنند.

منبع: engadget