در حوزه زیست و زندگی ایمن، امنیت و پایداری لازم باید ایجاد شود

دکتر کوروش خالدی در ابتدا با اشاره به پروتکل ایمنی زیستی گفت: این پروتکل، پروتکلی بر یک کنوانسیون جامع تر و فراگیرتر به نام کنوانسیون تنوع زیستی است. آنچه که در پروتکل ایمنی زیستی آمده است، در راستای حفظ تنوع زیستی از مخاطرات احتمالی رهاسازی مواد تغییر یافته ژنتیکی بوده است که در ماده یک این پروتکل به وضوح بیان شده است.

وی خاطرنشان ساخت: البته متاسفانه در مرحله اجرا به راحتی فراموش می کنیم که جایگاه این پروتکل کجا است. گاهی وقت ها به این پروتکل به عنوان قانون بین المللی منفک از بقیه قوانین نگاه می کنیم در حالی که به عنوان یک پروتکل الحاقی در کنوانسیون زیستی مطرح است تا در راستای تنوع زیستی از مخاطرات احتمالی و همچنین سلامت انسان محافظت کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه ایران جزو اولین کشورهایی بوده است که این پروتکل را در مجلس مصوب کرد، عنوان داشت: به دنبال تصویب این پروتکل در مجلس، قانون ایمنی زیستی به وجود آمد که در واقع قانونی برای حفاظت و رعایت ایمنی زیستی در رابطه با استفاده و رها سازی مواد تغییر یافته ژنتیکی است.     

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از اهداف این قانون، اجرایی کردن پروتکل بین المللی است که مجلس در سال 88 تصویب کرد و همانطور که می دانید وقتی یک قانون بین المللی مورد تصویب مجلس قرار می گیرد، لازم الاجرا می شود.

دکتر خالدی با بیان اینکه ایمنی زیستی موضوع گسترده ای است، بیان داشت: در واقع در حوزه زیست و زندگی ایمنی، امنیت و پایداری لازم باید ایجاد شود؛اولین و مهمترین سرمایه زیستی، سرمایه انسانی است و اگر یک قانون ملی ایمنی زیستی داریم، باید ببینیم در این قانون چه مقدار برای سلامت و تندرستی انسان توجه شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه به حوزه مشکلات ورود کرد و عنوان داشت: این پروتکل رویکرد جهانی دارد که مهمترین هدف آن حفظ تنوع زیستی است. به اعتقاد بنده شان قانون ایمنی زیستی پایین آمد زیرا این قانون باید بسیار فراتر از پروتکل باشد اما اینگونه نیست و در حالی که این قانون باید کلیه مسائل را در بر می گرفت اما فقط در بعضی حوزه ورود کرد.

قابل ذکر است؛ برنامه "گفت وگوی علمی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 21 از شبکه رادیویی گفت وگو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت وگو مراجعه کنند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا