ثبت رکورد بیشترین طول عمر در میان مهره داران

در سال 1620 میلادی بود که جهان شاهد رخدادهای بسیار زیادی بود، در آن سال جنگی 30 ساله در قلب اروپا شکل گرفته بود، یوناس کپلر اقدام به ارائه تئوری مشهور خود کرده بود و علاوه بر این موارد، پیرترین کوسه گرینلندی شناخته شده، متولد شده بود. در این میان جنگ های سی ساله و تئوری کپلر به کتاب های تاریخ پیوسته اند ولی کوسه یاد شده هنوز زنده است و این امر موجب شگفتی دانشمندان شده است.

بزرگ ترین کوسه ای که توسط آنها مورد آزمایش قرار گرفته بود به صورت تقریبی 392 سال سن داشت. بر اساس گفته این محققان، این رقم با ضریب خطایی نزدیک به 120 سال تعیین می شود و به همین دلیل نیز می توان عمر این موجود را حتی نزدیک به 500 سال نیز دانست.

برای کشف چنین امری، ژولیوس نیلسن به عنوان یک دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه کپنهاک به همکاری با یک تیم بین المللی از محققان دست زد. آنها برای بررسی شرایط زندگی این کوسه ها اقدام به تعیین قدمت رادیوکربن کرده و 28 کوسه گرینلندی ماده را در بین سال های 2010 تا 2013 میلادی مورد بررسی قرار دادند.

پروتئین های کریستالی یافته شده در چشمان این موجودات، در حقیقت در زمان تولد آنها شکل می گیرند و به همین دلیل نیز در تمامی عمر آنها دست نخورده باقی می مانند. این تیم پژوهشی با استفاده از روش آزمایشی کربن 14 که یک روش شناخته شده در تعیین قدمت است، به سراغ بررسی سن این کوسه ها رفتند.

بزرگ ترین کوسه ای که توسط آنها مورد آزمایش قرار گرفته بود به صورت تقریبی 392 سال سن داشت. بر اساس گفته این محققان، این رقم با ضریب خطایی نزدیک به 120 سال تعیین می شود و به همین دلیل نیز می توان عمر این موجود را حتی نزدیک به 500 سال نیز دانست.

جالب است بدانید که این کوسه ها تا سن 156 سالگی ممکن است به بلوغ جنسی نرسند. این کوسه ها که در آب های یخ زده منطقه گرینلند زندگی می کنند، معمولا از ماهی تغذیه کرده و در طول هر ساعت می توانند بیش از 3.6 کیلومتر شنا کنند. رشد این موجودات در هر سال برابر با تنها 5 میلیمتر تا 1 سانتی متر خواهد بود ولی در نهایت طول این موجودات در هنگام بلوغ به 6 تا 7 متر می رسد.

به این ترتیب می توان گفت که کوسه های گرینلند در میان تمامی مهره داران جهان، بالاترین میزان طول عمر را دارا هستند و دانشمندان معتقدند که حتی نمونه هایی پیرتر از موارد بررسی شده نیز در اقیانوس وجود دارند و تنها باید دامنه تحقیقات را گسترش داد. پیش از این دانشمندان فکر می کردند که بیشترین عمر در میان مهره داران به یک نوع خاص از وال باز می گردد که نزدیک به 211 سال عمر می کرده است ولی این یافته ها، این باور را تغییر داده است.

منبع: realclearscience

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا