نسل امروز خبرنگاران باید با ابزارهای نوین ارتباطی آشنا باشند

از آنجا که تمام کارشناسان، صاحب نظران و اساتید ارتباطات به این امر اذعان دارند که عصرحاضر دوران شکل‌گیری رسانه‌های نوین ارتباطی است، اینگونه به نظر می رسد که خبرنگاران و روزنامه نگارانی که در چنین فضایی فعالیت می کنند باید دارای ویژگی هایی باشند تا بتوانند توان رقابت در فضای رسانه ای امروزی را داشته و کار حرفه ای و تاثیرگذاری را از خود ارائه دهند.

دکتر عباس اسدی عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در رابطه با وظیفه روزنامه نگاران و خبرنگاران در عصر حاضر گفت: خبرنگاری چه در امروز و چه در گذشته از نظر ماهوی تفاوتی با هم نکرده است. آنچه که تغییر کرده ابزار کار و نحوه به کارگیری آن است.

وی ادامه داد: بنابراین کار خبر چه در گذشته و چه در عصر حاضر تفاوت بنیادینی باهم ندارند. محتوا و ماهیت خبر همیشه یک چیز بوده است و همیشه وظیفه خبرنگار انعکاس عینی رویدادها تعریف شده است. حال چه در رسانه های مجازی عصر حاضر و چه در رسانه های مکتوب گذشته رسالت و وظیفه خبرنگاران مشخص بوده است.

اسدی در ادامه صحبت هایش خاطرنشان کرد: حال بحثی که در اینجا وجود دارد این است که نسل امروز خبرنگاران اگر می خواهند تاب رقابت در فضای رسانه ای امروز را داشته و حرفه ای و تاثیرگذار باشند، حتما باید با ابزارهای نوین ارتباطی آشنایی داشته باشند.

وی افزود: از این رو، با توجه به کارکرد امروزی رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی و حضور شهروندخبرنگاران در فضای جامعه، به نظر می رسد خبرنگاران باید توان مقابله با شایعات و اخبار زرد را داشته باشند و دقیقا اینجاست که رسالت خبرنگاران نسل نو مشخص می شود.

مفهوم سوادرسانه ای تنها مختص مخاطبان نیست

این استاد دانشگاه اظهار کرد: برخلاف تصور عامه مفهوم سوادرسانه ای تنها مختص مخاطبان نیست بلکه، اصحاب رسانه هم باید قدرت تمیز داشته باشند. در حالیکه در گذشته مفهوم سواد رسانه ای بدین معنا مورد توجه نبود و هرکسی قلم و کاغذ و قدرت نگارش داشت می توانست خبرنگار باشد.

اسدی با بیان این مطلب که با گذشت زمان ابزارهای ارتباطی هر لحظه در حال تغییر است، تصریح کرد: خبرنگار موفق کسی است که بتواند با این تحول پرشتاب ابزارهای ارتباطی خودش را وفق دهد و بتوانند از این طریق با رقبا و همکاران خود در سطح داخلی و بین المللی برابری کنند.

وی در پایان صحبت هایش گفت: علاوه بر وظایف و رسالتی که برای خبرنگاران بر شمردیم، مسلما این قشر جامعه حق و حقوقی هم دارند. مهمترين حق خبرنگاران اين است که بپذیریم آن‌ها نمايندگان افکار عمومی و جامعه هستند. با این نگاه این حق را برای آنها قائل می شویم که از همه چيز اطلاع داشته باشند و به راحتی بتوانند اطلاعات را کسب کرده و اخبار را در اختيار مردم قرار دهند.

اسدی تاکید کرد: با نگاه سنتی که در حال حاضر در کشور ما نسبت به رسانه ها و اصحاب رسانه وجود دارد این حق ناديده گرفته می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا