استیفن هاوکینگ: پولدار شدن نباید هدف اصلی بشر باشد

فیزیکدان برجسته بین المللی، استیفن هاوکینگ به تازگی اعلام کرده است که انسان ها باید برای بهبود شرایط اقتصادی، پول های خود را به اشتراک بگذارند و ثروتمند شدن نباید برای یک فرد به عنوان هدف اصلی مطرح باشد. او درباره دیدگاه خود این گونه توضیح می دهد: «از نظر من پول تنها یک تسهیل کننده است. پول تنها ابزاری برای دست یابی به یک هدف است، خواه این هدف اجرای یک ایده، امنیت و یا سلامتی باشد. با این وجود نباید هدف نهایی به خود پول منتهی شود.»

تغییرات اقلیمی، تولید غذا، اشباع جمعیتی، نابودی گونه های جانوری و اسیدی شدن آب اقیانوس ها تنها بخشی از مشکلات عمومی جهان هستند. در این میان اعتقاد این دانشمند بزرگ این است که برای رویارویی با این مشکلات، این انسان است که باید تغییر کند.

البته در دنیای امروزی ما بدون شک چنین مفهومی جایگاه بسیار کمرنگی دارد زیرا در مراکز بزرگ تجاری جهان مانند وال استریت، تنها میزان پولی که یک فرد دارد، بزرگ بودن او را تعیین می کند. با این حال هاوکینگ معتقد است که جهان به سوی این هدف حرکت خواهد کرد. او در این باره می گوید: «انسان ها به تازگی شروع به پرسیدن سوالاتی درباره ارزش ثروت خالص کرده اند. آیا علم و تجربه از پول مهم تر هستند؟ آیا اموال سد راه مسیر انجام هستند؟ آیا ما واقعا می توانیم چیزی را در اختیار داشته باشیم یا این که متولیانی گذرا برای آنها هستیم؟»

با این وجود به نظر نمی رسد که کسی در جهان اقتصادی امروزی وجود داشته باشد که با شنیدن این کلمات و این امر که نمی تواند پول های خود را با خود به بهشت یا جهنم ببرد، در این باره متقاعد گردد. هاوکینگ در این زمینه اقدام به زدن مثالی جالب می کند و با اشاره به خودش می گوید که نمی داند که مثلا با یک فراری چه کاری قرار است انجام بدهد، حتی اگر بتواند یکی از این ماشین ها را بخرد. او معتقد است که نسل های جدید در حال تغییر دادن و تفسیر مجدد چیزی هستند که آن را ارزش نام گذاری می کنند.

هاوکینگ چالش های متعددی را در پیش روی بشر امروزی می بینید که تمامی جهان را تهدید می کنند: تغییرات اقلیمی، تولید غذا، اشباع جمعیتی، نابودی گونه های جانوری و اسیدی شدن آب اقیانوس ها تنها بخشی از مشکلات عمومی جهان هستند. در این میان اعتقاد این دانشمند بزرگ این است که برای رویارویی با این مشکلات، این انسان است که باید تغییر کند. او در این زمینه می گوید: «ما نیاز به تطبیق، تفکر مجدد، تغییر کانون تمرکز و تغییر تصورات اولیه خود درباره آن چیزی که توسط من یا شما ثروت نامیده می شود داریم. ما نیز باید مثل کودکان، اشتراک گذاری با دیگران را یاد بگیریم.»

منبع: Cnet

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا