طراحی سلول های خورشیدی از مواد ارگانیک

پژوهشگران موفق به ساخت و تولید یک سلول خورشیدی آلی شدند که متشکل از ترکیب یک پلیمر آلی و یک نیمه هادی آلی به نام PCBM است و روی بسترهای فولادی توسعه یافته است. این سلول های خورشیدی می تواند به طور بالقوه صفحات فولادی را به یک دستگاه تولید انرژی با کارایی بیشتر از آنچه در حال حاضر در بازار موجود است، تبدیل کند.

به گزارش سیناپرس، سازندگان این نسل جدید از سلول های خورشیدی در بیانیه‌ای اعلام کردند که پتانسیل فناوری‌ های سلول خورشیدی نسل سوم در ادغام آنها با سطوح منعطف و منسجم است. با این حال، این ادغام مستلزم توسعه الکترودهای رسانای شفاف بالایی به عنوان جایگزینی برای اکسید قلع ایندیم، یک ماده نوری الکترونیکی است که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل شکنندگی و بازده نوری آن متفاوت است.

در این گزارش آمده است، محققان IIT Kanpur دستگاه‌ های سلول خورشیدی آلی را ساخته ‌اند که از ترکیبی از پلیمر آلی PTB7 به عنوان اهدا کننده و PCBM به عنوان پذیرنده تشکیل شده است. این دستگاه ها بر روی بستر های فولادی مات با الکترود بالایی MoO3/Au/MoO3 ساخته شدند.

تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه پروفسور Ashish Garg در IIT Kanpur ادغام الکترودهای چند لایه با پیکربندی MoO3/Au/MoO3 با سلول های خورشیدی آلی را نشان داد. این الکترودها انتقال نوری بالاتری نسبت به الکترودهای فلزی دارند.

به گزارش سیناپرس، دستگاه‌ های دارای الکترود های چند لایه بهبود واضحی در عملکرد فتوولتائیک به میزان یک و نیم برابر در مقایسه با دستگاه ‌های به ‌دست ‌آمده با الکترود های فلزی تک لایه طلا نشان دادند.بر اساس جزئیات منتشر شده در این رابطه، ساخت مواد و دستگاه‌های پروسکایت و سلول‌ های خورشیدی آلی در تأسیسات کلاس 10000 در IIT Kanpur انجام شد.

این مرکز می تواند ساخت کامل سلول های خورشیدی آلی و پروسکایتی را انجام دهد. این فناوری شامل دو جعبه و ۴ پورت متصل به هم است که تحت یک محیط گاز نیتروژن نگهداری می شوند. به گزارش سیناپرس،این ترکیب باعث شده است تا محصول نهایی، ظرفیت حمل مواد شیمیایی حساس به اجزای جوی، عمدتاً رطوبت و اکسیژن را دارا بوده  و دارای یک محفظه بازپخت خلاء باشد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Energy Technology  منتشر شده ودر اختیار علافقه مندان قرار دارد.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده

منبع: ifp

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا