حاد شدن بحران ورود میکرو پلاستیک به دریاها

بر اساس یافته های جدید دانشمندان، میلیون ها تن زباله به جا مانده از مواد پلاستیکی مانند بطری ها و لباس ها در اقیانوس ها می تواند تهدیدی جدی برای سلامت انسان ها و اکوسیستم دریایی باشد. تولید مواد پلاستیکی در سراسر جهان در سال های اخیر به نحو بسیار چشم گیری افزایش یافته است. بر اساس گزارش ها، در بازه زمانی بین سال های 2004 تا 2014 میزان تولید محصولات پلاستیکی در کره زمین به میزان 38 درصد افزایش یافته است.

بر اساس نظر محققان ورود پلاستیک به طبیعت باید با سمی شدن آن برابر در نظر گرفته شود. به این ترتیب هر ماده پلاستیکی که مورد مصرف قرار می گیرد و سپس به صورت زباله به طبیعت و دریاها وارد می شود ممکن است به قطعات بسیار ریزی تقسیم شده و محیط زیست را سمی سازد. حال میزان این ذرات پلاستیکی که طول آنها در حدود 5 میلی متر است در اقیانوس های جهان روز به روز در حال افزایش است.

در سال 2010 در حدود 4.8 الی 12.7 میلیون تن مواد پلاستیکی به دریاها راه پیدا کرده و از آن زمان تا کنون در بدن برخی از گونه های دریایی مانند وال ها، پلانکتون ها و دیگر جانداران دریایی نیز آثاری از این مواد یافت شده است. ریچارد تامسون (Richard Thompson) به عنوان پروفسور زیست شناسی دریایی در دانشگاه پلیموث (Plymouth) درباره این خطرات وجود پلاستیک در طبیعت هشدار داده و این گونه بیان می کند: «شواهدی وجود دارد که میکرو پلاستیک ها می توانند به گونه های زیستی مختلف آسیب برسانند.» از نظر وی اگر تجارت دنیای امروز ما به همین روال ادامه داشته باشد خطری جدی زندگی انسان ها و جانوران را تهدید خواهد کرد.

جالب است بدانید که بر اساس تحقیقی جدیدی که به تجزیه و تحلیل شکم ماهی ها پرداخته است بیش از یک چهارم ماهی های فروخته شده در بازار کالیفرنیا و اندونزی در بدن خود پلاستیک دارند که مصرف آنها مطمئنا اثراتی منفی بر روی سلامت انسان ها خواهد گذاشت.

منبع: independent