افزوده شدن قابلیت چسبیدن به سطوح به روبات زنبوری

زنبور روباتیک و بسیار کوچک ساخته شده توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد به تازگی به قابلیت جدیدی مجهز شده است که می تواند با استفاده از آن مانند یک عنکبوت به دیوار ها بچسبد. عنکبوت ها برای چسبیدن به دیوار و بالا رفتن از آن از هزاران موی ریز روییده بر روی بدن خود استفاده می کنند اما این روبات ارتقا یافته که با نام روبو بی (RoboBee) شناخته می شود برای انجام این کار از قدرت الکتریسیته ساکن بهره می برد.

مهندسان با اتصال یک فوم جاذب شوک و افزودن یک وصله الکترودی به بالای این روبات قابلیت یاد شده را ایجاد کردند. بار منفی وصله یاد شده برخی از الکترون های سطوح را دور می کند و به این ترتیب روبات می تواند به دیوار بچسبد.

گروهی از محققان از مراکز تحقیقاتی هاروارد و ام آی تی به دنبال یافتن راهی بودند تا با استفاده از آن بتوانند از خالی شدن سریع باتری این روبات کوچک جلوگیری کنند و به همین جهت افزودن موهای خاصی به بدنه این روبات نمی توانست راه حل مناسبی باشد؛ بنابراین دانشمندان یاد شده تصمیم گرفتند تا با بهره گرفتن از الکتریسیته ساکن به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنند.

سازوکار به کار رفته برای چسبیدن روبات به دیوار در واقع چیزی مشابه با مکانیزمی است که در چسبیدن یک بادکنک به دیوارها بعد از کشیده شدن به فرش یا لباس اتفاق می افتد. مهندسان با اتصال یک فوم جاذب شوک و افزودن یک وصله الکترودی به بالای این روبات قابلیت یاد شده را ایجاد کردند. بار منفی وصله یاد شده برخی از الکترون های سطوح را دور می کند و به این ترتیب روبات می تواند به دیوار بچسبد.

دانشمندان هاروارد در این باره اظهار داشته اند که انرژی مصرفی روبات یاد شده زمانی که به دیوار ها می چسبد هزار برابر کمتر از زمانی است که به پرواز در می آید. البته این سیستم هنوز تا تکامل نهایی خود فاصله زیادی دارد. این روبات می تواند در حال حاضر به سقف و ساختار زیرین یک سازه مانند صندلی، برگ یا پنجره ای باز بچسبند و اتصال به سطوح ناهموار برای این روبات فعلا ناممکن است. برنامه آینده این تیم طراحی سیستمی است که روبات یاد شده به راحتی و با استفاده از آن بتواند به هر سطحی با هر ساختاری بچسبد.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا