آلرژی و عفونت چشمی،مشابه در علایم متفاوت در درمان

دکتر محمدرضا بلوکی مقدم جراح ومتخصص بیماری‌های چشمی در این خصوص گفت:آلرژی چشمی معمولا بر اثر ارتباط عامل خارجی با چشم ایجاد می‌شود  که اولین ومهم ترین علائم آن خارش شدید چشم وریزش اشک است که بعضا باعث تورم چشمی خواهد شد. از طرف دیگر عفونت چشمی تفاوت مشخصی با این حالات داشته وزمانیکه عامل عفونی وارد چشم شود فرد دچار درد وترشحات چرکی در چشم می‌شود در نتیجه فرق این دو حالت آلرژی را از عفونت چشمی متمایز می‌کند. حتی در آلرژی‌های شدید چشمی بیمار ترشحات چرکی نداشته وتنها دچار ورم چشمی شدید  در ناحیه پلک‌ها  می‌شود.در عفونت‌های چشمی که اغلب بر اثر ورود شی خارجی وتماس با موارد آلوده ایجاد می‌شود قطعا ترشحات چشمی و درد از شکایت اولیه بیمار است.

 

همه عواملی که منجر به آلرژی چشمی می‌شوند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل شیوع آلرژی چشمی چیست افزود: به دلیل ازدیاد عوامل آلرژی زا در محیط ومواد خوراکی محرک این بیماری شایع می‌شود.بطور کلی افزایش این مواد در محیط باعث واکنش بدن شده ودر سراسر بدن نه تنها در چشم فرد دچار آلرژی می‌شود ونسبت به این مواد واکنش نشان می‌دهد. لازم به ذکر است عوامل دیگری به جز موارد نام برده شده قادر هستند این آلرژی را ایجاد کنند؛موادی که در محیط‌های صنعتی وکارگاهی از آنها استفاده می‌شود وهمچنین مواد شوینده وتمیز کننده‌ها وحتی موادی که در تولید لباس افراد بکار گرفته می‌شود باعث آلرژی شده واین حالات را ایجاد می‌کند.آلودگی هوا ووجود ذرات معلق در هوا یکی از موارد موجب آلرژی بوده وجدای مشکلات ریوی وتنفسی چشم افراد را مورد آسیب قرار می‌دهد.

آلودگی هوا و وجود ذرات معلق در هوا یکی از موارد موجب آلرژی بوده وجدای مشکلات ریوی وتنفسی چشم افراد را مورد آسیب قرار می‌دهد.

درمان آلرژی چشمی با حذف ماده آلرژی زا ممکن می‌شود

استاد دانشگاه علوم پزشکی بیمارستان بقیه الله در خصوص درمان آلرژی چشمی اظهار کرد: حذف ماده آلرژن از محیط زندگی اولین اقدام درمانی است وبرای اینکه فرد بیمار بهبود یابد باید از قرار گرفتن در برابر مواد آلرژی زا خودداری کند.بطور نمونه برخی از افراد بر اثر استفاده از لنزهای چشمی دچار حالت آلرژی می‌شوند که برای بهبود لازم است از تماس لنز با چشم خودداری کنند وافرادیکه در معرض گرده وگل دچار تحریک چشمی می‌شوند باید در برابر این مواد قرار نگیرند.بنابراین بهترین اقدام حذف ماده آلرژن از محیط اطراف فرد است.در درجه دوم علائمی که بر اثر آلرژی ایجاد شده‌اند باید برطرف شوند.این علائم عبارتند از خارش،سوزش،قرمزی واشک ریزش.برای این کار تجویز داروهای چشمی با توجه به نوع علائم اهمیت دارد.گاهی مواقع درمان بیماری طولانی مدت است ونیاز به انجام اقدامات خاصی برای بیمار است که یکی از آن اقدامات دور ماندن فرد به مدت طولانی از مواد محرک است.

وقتی عفونت به لایه‌های عمقی انتشار یابد

دکتر بلوکی مقدم ضمن اشاره به این نکته که عفونت چشمی عوارض خطرناک تری نسبت به آلرژی چشمی داشته ولازم است بلافاصله فرد مبتلا  به متخصص مراجعه کندعنوان کرد: اولین اقدام در جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت چشمی رعایت بهداشت فردی است وزمانیکه فرد با افراد آلوده در ارتباط قرار می‌گیرد بهتر است از برقراری تماس خودداری کند،بیماری عفونی چشمی بیماری حساس ومهمی است که بلافاصله  نیاز به درمان دارد.لایه‌های مختلف چشم در معرض عفونت قرار می‌گیرند که اگر فرد به موقع مراجعه کند امکان سرایت عفونت به لایه های عمقی کاهش می‌یابد.اگر عفونت در لایه‌های سطحی باشد براحتی قابل درمان است لیکن اگر این عفونت به موقع درمان نشود منجر به آسیب قسمتهای عمقی چشم می‌شود که خطر کم بینایی شدید وبعضا نابینایی را به همراه دارد بنابراین لازم است که هرگونه عفونت در چشم جدی تلقی شود .

بیماری‌هایی که منجر به عفونت چشمی می‌شوند

وی در ادامه افزود: تنها یکی از علل عفونت رعایت نکردن بهداشت فردی است وعوامل دیگری در این موضوع دخیل هستند. افرادیکه در محیط های کاری در معرض آسیب چشمی از طریق ورود ذرات معلق ویا براده قرار دارند بهتر است اقدامات پیشگیرانه نظیر استفاده از عینک مخصوص چشم را هنگام کار داشته باشند تا دچار این عفونتها نشوند واز ابتلا به صدمات جبران ناپذیر در امان بمانند.برخی از بیماری های خاص که در بدن افراد ایجاد می‌شود عاملی برای درگیری چشم وعفونت آن هستند.بیماری هایی نظیر سل،توکسوپلاسما وسایر بیماری ها عوارض خود را در چشم نشان می‌دهند .در این حالت عفونت چشمی یک عفونت ثانوی است که در درمان آن ابتدا باید سعی در درمان عفونت اولیه داشت.

احتیاط در روش‌هاس سنتی درمان عفونت

این استاد دانشگاه در خصوص روشهای سنتی درمان عفونت چشمی گفت: بهترین اقدام برای شست وشوی چشم استفاه از آب سرد است ورعایت بهداشت مهمترین روش در مهار بیماری است.اقداماتی نظیر شست وشوی چشم با چای ویا آب لیمو تأثیری در این باره نخواهد داشت وممکن است حساسیت‌ها وعوارض دیگری را برای فرد بوجود آورد.

 پیشرفت در زمینه تولید داروهای عفونی چشم

این متخصص بیماری های چشمی در انتها افزود: خوشبختانه داروهایی که در کشور تولید می‌شوند از کیفیت خوبی برخوردار هستند  این داروها عموما آنتی بیوتیکهایی که برای درمان این عفونت‌ها تجویز می‌شوند از طرف دیگر داروهای وارداتی که از طریق  وزارت بهداشت ،درمان وآموزش عالی  وارد کشور می‌شود داروهای قوی وموثری هستند که می‌توانند عفونت‌ها را به خوبی درمان کنند ودر این زمینه پیشرفت‌های دارویی خوبی داشته ایم.

 

گفتگو: اعظم صفایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا