خطر انقراض یک پنجم گونه های گیاهی جهان

 این گزارش که توسط محققان باغ گیاه شناسی سلطنتی 'کیو' در لندن ارائه شده است، اولین مطالعه ای است که به وضعیت جهانی گیاهان می پردازد. 
در این گزارش هشدار داده می شود که بسیاری از گیاهان در مواجهه با کشاورزی در مقیاس بزرگ و تجارت بین المللی گیاهان با گیاهان مد روز، با سخت جانی به حیات خود ادامه می دهند.
همچنین در این گزارش آمده است که تغییر اوضاع اقلیمی نیز با خشک کردن مناطقی پوشیده شده از برخی گیاهان بر این موضوع تاثیر دارند اما به گفته برخی از دانشمندان این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد.
استیون باخمن محقق ارشد این مطالعه پاکسازی مناطق برای دام و کشاورزی را بزرگترین تهدید برای بقای گیاهان عنوان می کند.
وی با اشاره به اینکه تغییر اوضاع اقلیمی نیز تهدیدی برای بقای گیاهان محسوب می شود تاکید دارد که در حال حاضر تهدید اصلی کشاورزی است.
این محقق ادامه داد: بزرگترین مشکل تبدیل زیستگاه به مناطقی برای کشاورزی و دام، و استفاده این زیستگاه های طبیعی برای محصولات مانند روغن نخل است.
وی تجارت برداشت گیاهان وحشی را دومین تهدید بزرگ عنوان می کند و می گوید برخی از تاجران بین المللی تلاش دارند که گیاهان مد روز را حفظ کنند.
در این گزارش آمده است که حدود یکهزار و 771 منطقه از جهان به عنوان 'مناطق مهم گیاهی' معرفی شده اند اما تنها تعداد بسیار اندکی از آنها تحت حفاظت منابع طبیعی قرار دارند.
این گزارش همچنین برآورد می کند که 391 هزار گیاه آوندی – به غیر از خزه و جلبک- در جهان وجود دارد و دو هزار و 34 گونه جدید تنها در سال 2015 کشف شد.
به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ایندیپندنت،این گزارش همچنین نشان می دهد که کمتر از یک دهم از گیاهان شناخته شده جهان که حدود 31 هزار گیاه را تشکیل می دهند توسط انسان ها مصرف می شوند و بیشترین موارد مصرف آنها در دارو، مواد غذایی و سوخت است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا