ثبت میراث ایرانی نجوم در یونسکو

دکتر سعدالله نصیری قیداری، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو و از متولیان و دست اندرکاران علم نجوم در کشور در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس ضمن تشکر از علاقه مندان ، دست اندرکاران و فعالان عرصه نجوم گفت: بدون تردید بزرگداشت هفته نجوم تبعات و پیامدهای مثبتی در حوزه های علمی، فرهنگی و آموزشی به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: هر سال یک روز از بازه زمانی 15 آوریل تا 15 می را به عنوان روز جهانی نجوم اعلام می کنند. معمولا شبی انتخاب می شود که ماه به صورت طربی در آسمان باشد که این موضوع از دو نظر قابل توجه است.  یکی این که ماه طربی بهترین وضعیت رصد ماه است. در این شرایط سایه روشن های دهانه ها و پستی و بلندی های ماه قابل مشاهده است و این ویژگی ها رصد ماه را خیلی دلچسب تر و هیجان انگیز تر می کند. دیگر اینکه ماه طربی در ظهر طلوع می کند و بعد از شش ساعت به بالاترین ارتفاع در آسمان می رسد و بنابراین فرصت خوبی خواهد بود که در طول شب بهترین استفاده را از رصد ماه طربی داشته باشیم.

نصیری قیداری تصریح کرد: بنابراین از نظر ماه، ماه طربی را انتخاب می کنند و از نظر روز کشورهایی که تقویم میلادی را مبنای تقویم خود قرار داده اند، نزدیکترین یکشنبه به ماه طربی را انتخاب می کنند که روز تعطیل است. در ایران هم ما روز جمعه نزدیک به ماه طربی را برای این هدف انتخاب می کنیم تا مردم وقت بیشتری داشته باشند و با آسایش بیشتری به این حرکت فرهنگی بپردازند.

وی در ادامه اظهار کرد: مکان های مناسب مانند پارک ها و محل های پرتردد برای برگزاری این مراسم انتخاب می شود. خوشبختانه روزبه روز به شمار علاقه مندان حوزه نجوم افزوده می شود و امروزه بیش از 50 کشور در دنیا به طور ویژه این روز را گرامی می دارند.

نصیری قیداری در رابطه با نامگذاری هفته و روز نجوم گفت: یکی از ویژگی های شاخص در برگزاری چنین مناسبت هایی این است که همه افراد با تخصص ها و ابزار مختلف ترغیب می شوند به رصد آسمان بپردازند و پیامد مهم دیگر این است که به ایجاد اتحاد و یکپارچگی در جامعه منجر می شود.

وی توضیح داد: : نظر به اینکه امروزه در زمینه تروریسم، خشونت، افراطی گرایی و حرکت های غیرانسانی فعالیت هایی در دنیا انجام شود ، توجه به مناسبت هایی مانند هفته جهانی نجوم به ایجاد همدلی، صلح و یکپارچگی در جهان به معنی عام آن کمک می کند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو بیان کرد: این نوع حرکت ها که از جنس علم و فرهنگ و آموزش است از برنامه های اصلی سازمان یونسکو است که در زمینه نامگذاری هفته ها، ماه ها، سال ها و دهه ها فعالیت دارد و معمولا سعی می کند اینگونه فعالیت ها را در سراسر دنیا ترویج دهد. از این رو، نامگذاری روزها و ماه ها و سال ها به طور متعدد در سازمان یونسکو تعریف شده است که می تواند فرصتی برای یکپارچه کردن و ایجاد همدلی و احترام به تنوع فرهنگی و همچنین احترام به ملیت ها و ترویج علم باشد. یونسکو در تلاش است با این مناسبت ها مفاهیم یاد شده را در سراسر جهان تقویت کند.

یکی از کارهای خوبی که منجمین آماتور انجام می دهند عکسبرداری های نجومی است که سعی خواهد شد این عکس ها نیز در کنار میراث طبیعی و فرهنگی کشور گنجانده شود.

وی در رابطه با فعالیت های ایران در یونسکو در حوزه نجوم گفت: سال گذشته و بعد از اینکه مسئولیت دبیرکلی کمیسیون ملی یونسکو به من واگذار شد، باید برای کنفرانس عمومی آماده می شدیم و تقریبا حدود پنج ماه وقت ما صرف کنفرانس عمومی شد که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران حضور موثری در این کنفرانس داشت و توانستیم برخی حرکت های علمی، فرهنگی و آموزشی را که از قبل برنامه ریزی کرده بودیم، آنجا پیش ببریم و مهم تر اینکه توانستیم عضو شورای اجرایی یونسکو شویم که برای فعالیت های آینده ما فرصت خیلی خوبی است.

نصیری قیداری ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که در یونسکو در حوزه نجوم انجام شد، ثبت میراث جهانی نجوم است که ما در این زمینه در دنیا جایگاه قابل توجهی داریم. برای معرفی و ثبت میراث جهانی نجوم کشور برنامه ریزی هایی انجام دادیم و در آینده سعی خواهیم کرد برخی از میراث ایرانی نجوم را در صحنه میراث جهانی ثبت و معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: این کار گروهی را در یونسکو آغاز کردیم و باید از انجمن نجوم ایران، صاحب نظران نجوم حرفه ای و آماتوری فعال در کشور کمک بگیریم. اکنون مقدمات این کار فراهم شده و در ادامه باید مراحل خاصی پشت سر گذاشته شد. در حقیقت این کار نیز مانند ثبت همه میراث های دیگر باید یک روال طولانی را طی کند تا به ثبت جهانی برسد.

نصیری قیداری در پایان عنوان کرد: علاوه بر این در حوزه علم نجوم یکی از کارهای خوبی که منجمین آماتور انجام می دهند عکسبرداری های نجومی است که سعی خواهد شد این عکس ها نیز در کنار میراث طبیعی و فرهنگی کشور گنجانده شود. چراکه، این عکس ها ضمن اینکه زیبایی آسمان را به ویژه در شب نشان می دهد، یکی از کانال های مهم معرفی جاذبه های گردشگری کشورهاست که در حوزه علم نجوم به آن توجه می شود.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا