ضوابط ساخت و ساز در پهنه های گسلی مورد بازبینی قرار می گیرد

دکتر احمد صادقی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، بر لزوم آمادگی در برابر مخاطرات طبیعی تاکید کرد و گفت: تهران مخاطرات بسیار زیادی دارد که اگر آمادگی مقابله با این مخاطرات را نداشته باشیم می توانند به بحران تبدیل شوند. به نظر می رسد بعد از زلزله که تهدید بسیار بزرگ و در سطح ملی است، سیل یکی از مخاطراتی است که به صورت جدی باید به آن پرداخته شود.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: در بحث مخاطره سیل دو اقدام مورد نیاز است؛ یکی کاهش خطرپذیری که مراحل پیش از به وجود آمدن سیل را شامل می شود. در این زمینه می بایست کارهایی چون ایجاد سیستم های پیش بینی، سیستم های هشدار و مسایل آمادگی مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: یک تفاهم نامه بین شهرداری تهران و وزارت نیرو وجود دارد که در آن اقدامات بسیار خوبی ذیل 4 کارگروه در دست انجام است. از مهم ترین این اقدامات می توان به شناسایی مخاطرات، تعیین حدود بستر، پهنه بندی خطر سیلاب شهر تهران و سیستم هشدار اشاره کرد.

صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: اما مورد دیگری که در بحث سیل مطرح است، آمادگی دستگاه های عملیاتی برای مقابله با پدیده سیل است. شورای مدیریت بحران شهر تهران در سال گذشته مصوب کرد کارگروه تخصصی سیل با مسوولیت آبفای تهران، مانوری برای تهیه یک دستورالعمل مقابله با سیلاب به منظور مشخص شدن تکلیف دستگاه های اجرایی طراحی کند. من فکر می کنم برگزاری این مانور برای اولین بار است که صورت می گیرد و می تواند به عنوان یک الگوی موفق برای کارگروه های دیگر و نیز در سطح ملی قلمداد شود.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پاسخ به این پرسش که برای مقاوم سازی بافت های فرسوده در برابر خطر زلزله چه برنامه هایی دارید؟ اظهار کرد: در ارتباط با زلزله بحث های زیادی مطرح است که یکی از پارامترهای مهم آن، بافت های فرسوده است. عمده ترین اقدام شهرداری تهران در بحث بافت های فرسوده این است که مشوق های بسیار خوبی را برای مالکین قرار دهد که آنها بتوانند بافت فرسوده خود را تبدیل به بافت مقاوم کنند. اما با توجه به حجم زیاد بافت های فرسوده به ویژه در کلانشهر تهران، مردم یا شهرداری به تنهایی نمی توانند اعتبارات این کار را تامین کنند. حتما می بایست دولت اعتبارات ویژه ای که برای این امر پیش بینی شده، پرداخت کند تا مدیریت شهری با استفاده از این اعتبارات حاکمیتی، به بازسازی بافت های فرسوده بپردازد.

ما هنوز مرجع قانونی خاصی که بگوید این نقطه، یا این محدوده، پهنه گسلی است، نداریم و مطالعات اولیه توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران انجام و نقشه های مشخصی بر اساس نقشه های موجود سال 1335 تهیه شده است که در اختیار حوزه شهرسازی قرار گرفته است

وی با اشاره به تلقی نادرستی که از واقع شدن برج میلاد روی گسل وجود دارد، تصریح کرد: ما در شهر تهران گسل های اصلی و فرعی داریم. یک گسل فرعی هم از کنار برج میلاد عبور می کند. ضمن اینکه سازه های اینچنینی که در محدوده گسل ها واقع هستند، بر اساس قوانین ساخت و ساز ابلاغی شورای عالی شهرسازی احداث شده اند.

صادقی در عین حال تاکید کرد: البته این موضوع که می بایست ساخت و ساز در پهنه گسلی مورد بازنگری قرار گیرد، نکته بسیار مهمی است. ما هنوز مرجع قانونی خاصی که بگوید این نقطه، یا این محدوده، پهنه گسلی است، نداریم و مطالعات اولیه توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران انجام و نقشه های مشخصی بر اساس نقشه های موجود سال 1335 تهیه شده است که در اختیار حوزه شهرسازی قرار گرفته است. اما این نقشه ها باید به تایید مرجع قانونی برسد که هنوز این اتفاق نیفتاده است. البته کار دشواری است چراکه شهر ساخته شده، همه محدوده ها پوشیده شده و شاید گسل ها زیر این شهر دفن شده باشند. علاوه بر این، اعتبارات و تکنولوژی پیشرفته ای هم نیاز است تا این کار به سرانجام برسد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران  در پایان گفت: ما اقدامات خوبی انجام دادیم و نقشه های زیادی را تهیه کردیم. در حال حاضر منتظر اعتبارسنجی هستیم که وزارت مسکن و سازمان جغرافیایی باید این کار را انجام دهند. به محض انجام این کار، اینها در سامانه نقشه تفصیلی شهر تهران می نشیند و بر اساس اینها می بایست یک بازنگری در قانون ساخت و ساز وزارت مسکن انجام شود. ما باید ضوابط ساخت و ساز در پهنه های گسلی را مورد بازبینی قرار دهیم که پیش نویس آن تهیه شده و در اختیار مرجع قانونی قرار گرفته است و به محض تصویب، در حوزه شهرسازی مورد عمل قرار خواهد گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا