ارتباط مهارت با دانش , حلقه مفقوده حوزه فناوری

 ابراهیم طالقانی روز چهارشنبه در آیینه اختتامیه ششمین جشنواره ملی دانایی خلیج فارس در سخنانی با اشاره به اینكه فناوری و توسعه آن از دو بخش تشكیل شده است، افزود: یك بخش در ارتباط با مهارت و قسمت اجرایی كار است و بخش دیگر در ارتباط با دانش، تكنولوژی و نوآوری است.
وی گفت: اگرقرار باشد توسعه فناوری اتفاق بیافتد ما باید هم در بخش مهارت محور و هم دانش محور رو به جلو گام برداریم در غیر این صورت انتقال فناوری صورت نخواهد گرفت.
وی با اشاره به مجموعه طرح هایی كه ستاد اقتصاد مقاومتی از سوی معاون رییس جمهور ابلاغ شده گفت: یازده طرح بعنوان طرح های اقتصاد مقاومتی برای وزارت نفت تصویب شده است كه یك طرح از این مجموع مربوط به حوزه پژوهش و فناوری و به عبارتی استفاده از حوزه دانشگاه و مراكز تحقیقاتی در عملیات جاری وزارت نفت است.
طالقانی با بیان اینكه در این ارتباط وزارت نفت قراردادهایی را با دانشگاه ها و مراكز علمی كشور منعقد كرده است، گفت: توسعه فناوری و ازدیاد برداشت از مخازن و میدان های بزرگ نفت و گاز به دانشگاه های سراسر كشور واگذار شده است و در هر كدام از این میادین دانشگاه بعنوان مشاور فنی مورد استفاده قرار می گیرند.
وی با تاكید بر اینكه جوانان ما می توانند از طریق شركت های دانش بنیان برای رفع مشكلات صنعت كشور بخصوص نفت و گاز ایفای نقش كنند، افزود: دانش به طور حتم بدون اینكه محلی برای بكارگیری داشته باشد تنها دانش برای دانش خواهد بود.
وی افزود: ما باید به سمتی حركت كنیم كه از علم و فناوری ثروت افزایی كرده و اینكار را سرلوحه خود قرار دهیم.
وی گفت: وظیفه ما در مدیریت پژوهش وفناوری آن است كه ساز وكاری را طراحی كنیم كه البته در طول سال های گذشته اقدامات آن انجام شده و امیدواریم كه در سال جاری كه سال اقدام و عمل است، جنبه های عملی آن نیز پدیدار شود. در همین پارس جنوبی مسائلی زیادی در ارتباط با خوردگی مربوط به سكوها وجود دارد و ما در دانشكده های شیمی راجع به این ها مطالعه كرده ایم و در اینجا نیازمند چگونگی استفاده از علم خود می باشیم.
وی در ادامه تاكید كرد: دانشگاه خلیج فارس و پارك های علم و فناوری و شركت های دانش بنیان می توانند در خوداتكایی ملی و خودباوری، فناوری را برای ما بوجود آورند.
ششمین دوره جشنواره ملی دانایی خلیج فارس با حمایت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی روزهای سه شنبه و چهارشنبه 7 و 8 اردبیهشت در دانشكده نفت و گاز دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا