سیگار معمولی همچنان ارزان‌تر از سیگار الکترونیکی

در مجامع بهداشتی و رسانه‌ها، تبلیغات زیادی درخصوص سیگارهای الکترونیکی (e-cigarettes) و محصولات مشابه می‌شود. برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که سیگارهای الکترونیکی نقش مهمی در کمک به ترک سیگار، کاهش بیماری، مرگ و میر مرتبط با مصرف دخانیات ایفا می‌کنند؛ اما برخی دیگر در مورد مضرات بالقوه این نوع سیگارها هشدار می‌دهند.

ارزان بودن و مالیات پایین‌تر سیگارهای الکترونیکی، از نکات برجسته در این تبلیغات محسوب می‌شوند؛ برخی اینگونه استدلال می‌کنند که وجود تفاوت قیمت بین سیگار معمولی و سیگار الکترونیکی میتواند انگیزهای برای استفاده بیشتر از سیگارهای الکترونیکی باشد.

این درحالیست که تحقیقات اخیر در 45 کشور مختلف جهان، با نتایج متفاوتی همراه بوده است.

محققان انجمن سرطان آمریکا به سرپرستی الکس لیبر با همکاری دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه میشیگان، هزینه یک پاکت سیگار را با دو نوع سیگار الکترونیکی شامل: سیگار الکترونیکی یکبار مصرف (غیرقابل شارژ) و سیگار قابل شارژ (قابل پر کردن با نیکوتین مایع) مورد مقایسه قرار دادند.

نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، در 44 کشور از 45 کشور مورد مطالعه، قیمت یک پاکت سیگار (5 دلار) تقریبا نصف قیمت یک سیگار الکترونیکی یکبار مصرف (8.50 دلار) است.

همچنین درحالیکه قیمت نیکوتین مایع برای پر کردن سیگار الکترونیکی قابل شارژ، چند دلار کمتر از یک پاکت سیگار است، حداقل قیمت برای خرید یکی از انواع سیگارهای الکترونیکی بیش از 20 دلار است.

این مطالعه که نتایج آن در مجله Tobacco Control منتشر شد، اهمیت افزایش قیمت سیگار از طریق مالیات غیر مستقیم را تقویت می‌کند.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا