آژانس انرژی اتمی 2,3 میلیون یورو برای مقابله با ویروس زیکا اختصاص می دهد

این نهاد بین المللی امروز (چهارشنبه) در بیانیه ای در وین افزود، متعهد شده است با استفاده از تکنیک ها و فناوری های هسته ای روز پروژه ای را برای مبارزه با ویروس زیکا و دیگر ویروس ها و حشرات ناقل آنها در آمریکای لاتین و کاراییب تعریف کند.
به گفته یوکیا آمانو مدیر کل آژانس انرژی اتمی، قرار است در ابتدا مکانیسم های ملی و منطقه ای برای کنترل عدم افزایش پشه ناقل ویروس زیکا در نظر گرفته شود و در ادامه با حمایت فوری آژانس به کشورهای منطقه نوع ویروس زیکا، طرح هایی برای درمان این بیماری ارائه شود.
ویروس زیکا توسط پشه ای موسوم به «آیدس اگیپتی» (حشره مصری) منتقل می شود که ناقل بیماریهای دیگری از جمله تب زرد و تب دنگی نیز هست، اما در موارد نادری انتقال آن از طریق جنسی هم گزارش شده است.
این ویروس تا سال 2014 فقط در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و جزایر اقیانوس آرام شیوع یافته بود که چندان مورد توجه قرار نمی گرفت، اما در ماه مه 2015 به برزیل راه یافت. در برزیل پارسال بیش از 84 هزار مورد ابتلا به این ویروس ثبت شد. 
تاکنون 9 کشور در آمریکای مرکزی و جنوبی موارد ابتلا به این ویروس را گزارش کرده اند. پورتوریکو در 31 دسامبر 2015 گزارش کرد که نخستین مورد ابتلای محلی به این ویروس در این کشور رخ داده است. 
در ایالت هاوایی آمریکا نیز در ژانویه 2016 تولد نوزادی دچار میکروسفالی (کوچک سری) که ویروس زیکا مثبت بود، گزارش شد.
ویروس زیکا همچنان در آمریکای جنوبی رو به گسترش است.
وزارت بهداشت کلمبیا اعلام کرد که 20 هزار و 297 مورد تأیید شده ابتلا به ویروس زیکا از جمله دو هزار و 116 زن باردار در کلمبیا وجود دارد. 
به گزارش ایرنا،برزیل با سه هزار و 700 مورد ابتلا نوزدان به میکروسفالی بدترین شرایط را بین کشورهایی دارد که ویروس زیکا در آنها شیوع پیدا کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا