حذف آلاینده های صنعتی با استفاده از نانولوله های فتوکاتالیستی

حامد اسکندرلو مجری این طرح پژوهشی با بیان اینکه برخی از اکسیدهای فلزی نیمه رسانا در زمره مواد فتوکاتالیست قرار دارند، افزود: امروزه فرایندهای فتوکاتالیستی مبتنی بر تابش نور خورشید، توجهات بسیاری را به منظور کاربرد در حوزه های مختلف به خود جلب کرده است. 
وی افزود: در بین اکسیدهای فلزی، دی اکسید تیتانیوم با یک ساختار بلوری خاص، به عنوان یک ماده فتوکاتالیست با بازدهی بالا شناخته شده و در بسیاری از پژوهش های پیشین، نانوذرات اکسید تیتانیوم به شکل پودر مورد استفاده و ارزیابی قرار گرفته است. 
اسکندرلو بیان کرد: اصلاح و تولید این مواد فتوکاتالیستی با شکل ها و روش های متفاوت می تواند موجب بهبود عملکرد فتوکاتالیزوری این مواد شود.
وی، سنتز نانولوله هایی از جنس دی اکسید تیتانیوم با فعالیت فتوکاتالیستی بالا تحت تابش نور مرئی را از اهداف انجام این پژوهش برشمرد و گفت: عملکرد این نانولوله ها در فرایند حذف آلاینده های آلی از محیط های آبی مورد ارزیابی قرار گرفته است. 
وی بیان کرد: روش الکتروشیمیایی اکسیداسیون آندی به عنوان یک روش سریع، آسان و ارزان به منظور سنتز نانولوله های دی اکسید تیتانیوم مورد استفاده قرار گرفته و همچنین از نانوذرات فلزات نجیب نقره و پالادیم برای افزایش بیشتر خواص فتوکاتالیستی نانولوله ها کمک گرفته شده است.
به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، نتایج این تحقیقات در نشریه Applied Catalysis B: Environmental منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا