نابودی عفونت‌های کشنده قارچی با کشف سلول‌های خونی ویژه در پرندگان

"Cryptococcus neoformans " قارچی است که در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند موجب بروز عفونت‌های مهلک و کشنده می‌شود. این قارچ یکی از خطرناک‌ترین نوع عفونت‌ها در افراد مبتلا به ایدز محسوب می‌شود و سالانه صدها هزار نفر را در جهان به کام مرگ می‌کشاند.

پرندگان، حامل این قارچ هستند و فضله آن‌ها یکی از منابع عفونت انسانی به این قارچ است. با این حال تا مدت‌ها یک راز بود که چرا پرندگان خودشان بر اثر این قارچ دچار بیماری نمی‌شوند.

گروهی از محققان دانشگاه شفلید نشان داده‌اند که نوع ویژه‌ای از گلبول‌های سفید در خون پرنده‌ها وجود دارد که ماکروفاژ نامیده می‌شود و می‌تواند رشد قارچ کریپتوکوکوس را متوقف کند.

محققان دریافتند که قارچ‌ها می‌توانند به آرامی در داخل مسیرهای گوارشی پرنده رشد کنند، اما اگر بخواهند سایر قسمت‌های بدن پرنده را مورد هجوم قرار دهند، سیستم ایمنی بلافاصله وارد عمل شده و آن‌ها را از بین می‌برد. این امر نشان می‌دهد که چرا پرندگان به پراکنش این عفونت کمک می‌کنند و در عین حال خود از بیماری ناشی از آن جان سالم به در می‌برند.

دکتر سیمون جانسون، سرپرست این گروه تحقیقاتی می‌گوید: پرندگان دمای بدن بالاتری نسبت به انسان دارند و دمای بدنشان به جای 37 درجه، 42 درجه سانتیگراد است، اما این عامل به تنهایی برای متوقف کردن رشد قارچ‌ها کافی نیست.

وی ادامه می‌دهد: با مطالعه سلول‌های پرندگان، زیر میکروسکوپ ما توانستیم سلول‌های ماکروفاژ را مشاهده کنیم که قادر بودند رشد قارچ‌ها را به طور کامل متوقف کنند در حالی که همین قارچ‌ها در انسان بسیار کشنده‌اند.

به گزارش ایسنا ، درک منشا و نحوه پراکنش بیماری‌ها امری حیاتی است. اگر بدانیم حیوانات چگونه می‌توانند نسبت به عفونت‌ها مقاومت ایجاد کنند، قادر خواهیم بود که ایده‌های تازه‌ای درباره شیوه بهبود پاسخ ایمنی انسان نسبت به این قارچ‌ها کشف کنیم.

به عقیده جانسون بیماری‌های انسانی زیادی وجود دارند که توسط پرندگان منتشر می‌شوند، اما ما دانش اندکی درباره سیستم ایمنی پرنده‌ها داریم. کشف این که پرنده‌ها چگونه می‌توانند در برابر این بیماری‌ها در خودشان مقاومت و ایمنی ایجاد کنند، می‌تواند منجر به افزایش توانایی ما برای مقابله با این عفونت‌ها و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های کشنده انسانی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا