تبدیل زباله دو دانشگاه به کود بیولوژیکی با ابداع محققان کشور

محمدرضا قناعی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تولید نوعی پودر بیولوژیکی را از دستاوردهای این تحقیقات دانست و خاطر نشان کرد: این پودر به نام پودر کمپوست پویا و ماده اولیه آن از سبوس گندم، برنج و سایر توده‌های زیستی مشابه است.

وی با اشاره به نحوه تولید این پودر، ادامه داد: بر روی سبوس برنج و گندم یک سری باکتری با جمعیت بیش از یک میلیارد در هر گرم تثبیت کردیم. در این محصول سویه‌های مختلفی از انواع باکتری‌ها مانند «لاکتو باسیلوس‌»ها که وظیفه تجزیه مواد و شکستن پیوندهای سنگین به پیوندهای ساده‌تر را بر عهده دارند و همچنین برخی از مخمرها کشت می‌شود.

قناعی ادامه داد: با اضافه کردن این پودر به زباله‌های تر در یک فرایند بی هوازی در مدت 15 روز، این مواد تخمیر می‌شوند و با قرار دادن این مواد درون خاک به مدت 30 روز، کود آلی خوش بویی به دست می‎‌آید که حاوی بسیاری از مواد مغذی گیاه است و به راحتی می‌تواند جایگزین کودهای شیمیایی شود.

وی با تاکید بر این که باکتری‌های استفاده شده در این پودر در حالت خشک بودن پودر، غیر فعال هستند، یادآور شد: این میکرو ارگانیزم‌ها با وارد شدن به محیط مرطوب فعال می‌شوند.

قناعی به بیان کاربردهای این پودر پرداخت گفت: یکی از معضلات شهرداری‌ها دفع زباله‌های تر است و بهترین روش برای بازیافت زباله، تفکیک از مبدا است که با استفاده از این پودر می‌توان زباله‌های تر را در مبدا تبدیل به کمپوست کرد.

این محقق خاطر نشان کرد: با قرار دادن زباله‌های تر در ظروف در بسته و اضافه کردن این پودر به آن در مدت 15 روز می‌توان زباله‌ها را تبدیل به کمپوست و کود آلی ارزشمند کرد. این کود حاوی انواع و اقسام مواد مغذی، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و آنزیم‌های رشد برای گیاهان است.

مجری طرح حذف بو و عدم تجمع حشرات موذی را از مزایای این روش عنوان و تصریح کرد: زمانی که زباله‌ها در منازل باقی می‌ماند به دلیل فعال شدن باکتری‌های degenerative (باکتری‌های فاسد کننده) بوی نامطبوعی از آن متصاعد می‌شود و این زباله به داخل سطل‌های بزرگ شهرداری‌ها تخلیه می‌شوند و تا زمانی که این زباله‌ها برای دفع به کهریزک منتقل شوند، تا حدود 90 درصد فساد در آن ایجاد خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم در این مرحله زباله‌های فاسد شده را تبدیل به کمپوست کنیم، طبیعی است که کود تولید شده کیفیت پایینی دارد از این رو با تبدیل زباله به کمپوست در مبداء قادر به تولید کودهای بیولوژیکی با کیفیت بالا خواهیم بود.

مجری طرح از کاربردی شدن دستاوردهای این تحقیقات در کشور خبر داد و گفت: در دانشگاه آزاد (واحد علوم و تحقیقات) اجرای پروژه‌ای در این زمینه را در دست بررسی داریم.

وی با اشاره به تولید روزانه سه هزار و 600 کیلوگرم زباله تر در این دانشگاه، افزود: در این پروژه قرار است در فضای 100 متری، این میزان زباله تر تبدیل به کود ارگانیک شود.

قناعی با تاکید بر این که این پروژه در دانشگاه شریعتی نیز در حال اجرا است، اظهار داشت: این دانشگاه ماهیانه مبالغ قابل توجهی برای دفع و انتقال زباله تولیدی به بیرون دانشگاه هزینه می‌کرد که با اجرای این پروژه، ضمن آن که زباله‌های خشک در مبدا جدا سازی و به فروش می‌رسد با تبدیل زباله‌های تر، کود مورد نیاز برای 30 هکتار فضای سبز این دانشگاه تامین می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا