جایگزینی خاطرات، امکان پذیر شد

 به گزارش ایرنا، محققان راهکارهایی برای پاک کردن‏، تغییر و جایگزینی خاطرات در مغز انسان یافته اند و در حال حاضر داروهایی نیز برای انجام این کار در دست تولید هستند.در گذشته محققان تصور می کردند خاطرات در یک محل خاص از بافت مغز ذخیره می شوند؛ اما مطالعات جدید نشان می دهد که تمام خاطرات در اتصالات موجود بین سلول های عصبی مغز ذخیره می شوند. در واقع برای ذخیره یک خاطره در مغز، پروتئین های خاصی بافت مغز را تحریک می کنند تا اتصالات عصبی جدیدی را ایجاد کند.

تا زمانی که بخواهیم این خاطره را مجددا به یادآوریم، اتصالات مذکور به حال خود باقی می مانند. اما نکته قابل توجه این است که با هر بار یادآوری یک خاطره، اتصالات عصبی مربوط به آن‏، مجددا ساخته شده و محکم تر از قبل می شوند. این فرآیند بازسازی، علت اصلی تغییر احساسات ما نسبت به خاطره های قدیمی است. این فرآیند را می توان به فرآیند ساخت اشیای شیشه ای تشبیه کرد که در آن ابتدا شیشه ذوب می شود و پس از تغییر شکل به نحو مطلوب، مجددا سخت می شود. در فرآیند بازسازی خاطره نیز زمانی که پیوندهای عصبی اولیه سست شده و مجددا در حال شکل گیری هستند، می توان خاطره را تغییر داد یا آن را حذف کرد.

محققان دریافتند یکی از عوامل موثر در فرآیند بازسازی خاطرات در مغز انسان که خاطرات را با احساسات پیوند می دهد، یک ماده شیمیایی موسوم به نوراپی نفرین است و با کنترل این ماده می توان پیوند بین احساسات منفی و خاطرات دردناک را از هم گسیخت.
این تحقیقات علاوه بر امکان جایگزینی خاطرات، زمینه را برای درمان افراد مبتلا به انواع فوبیا، اضطراب و اختلالات استرس پس از ضایعات روانی، فراهم می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا