خبرنگاران خارجی از تالاب بین المللی گاوخونی دیدن کردند

 همایش بین المللی روز جهانی تالاب ها روز سه شنبه در اصفهان برگزار شد. 
مهمانان و خبرنگاران خارجی این همایش که بیشتر از کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و استرالیا هستند، به همراه تعدادی از فعالان و اعضای تشکل های زیست محیطی بعداز ظهر سه شنبه از شهر ورزنه و تالاب گاوخونی دیدن و از نزدیک در جریان مسائل این منطقه قرار گرفتند.
آنها در این بازدید مورد استقبال مردم شهر ورزنه قرار گرفتند و با آنها به گفت و گو پرداختند.
همچنین تعدادی از اعضای تشکل های مردم نهاد حافظ محیط زیست در این برنامه با نمادسازی شعار «زنده باد تالاب گاوخونی» به سه رنگ قرمز، سبز و سفید بعنوان نماد پرچم ایران، حمایت خود را از این تالاب بین المللی و اهمیت آن اعلام کردند.
در این نمادسازی، زنان سفیدپوش ورزنه، رنگ سفید پرچم ایران را تشکیل دادند.
ورزنه، تنها شهر ایرانی است که زنان آن بطور سنتی چادر سفید بر سر می کنند.
تالاب گاوخونی واقع در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب های ایران است که در طول تاریخ علاوه بر ایجاد فضای فرحبخش در شرق اصفهان، مامن پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بوده است.
بااین وجود، تالاب مزبور سالهاست بدلیل نرسیدن آب زاینده رود به آن در ورطه نابودی قرار گرفته، هرچند در هفته جاری فرماندار اصفهان از آبگیری حدود 20 درصدی این تالاب از طریق سرریز شدن آب زاینده رود و پساب تصفیه خانه جنوب اصفهان خبر داده است.
خشکی تالاب بین المللی گاوخونی که تبعات حاصل از پراکنش ریزگردهای آن تهدیدی برای سلامت ساکنان منطقه مرکز کشور تا استان تهران به شمار می آید، از دغدغه های زیست محیطی مردم و مسئولان است.
شهر ورزنه در حدود یکصد کیلومتری شرق اصفهان و 30 کیلومتری تالاب گاوخونی واقع است.
همایش بین المللی روز جهانی تالاب ها با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور روز سه شنبه در اصفهان برگزار شد.
در این همایش یکروزه معاون دبیرکل کنوانسیون رامسر، کارشناسان داخلی، متخصصان علوم زیست محیطی و جمعی از سفیران کشورهای خارجی و نمایندگان تشکل های زیست محیطی حضور داشتند.
به گزارش ایرنا،بررسی وضعیت تالاب های بین المللی ایران از جمله تالاب بین الملی گاوخونی اصفهان که اکنون درحال خشک شدن و تبدیل شدن به یک تهدید زیست محیطی است، از برنامه محوری این همایش بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا