تهدیدی جدی در عرصه فضا

در حال حاضر وجود حجم زیاد ماهواره های از رده خارج ، ادوات و تجهیزات دور ریز ایستگاه های فضائی و سایر تجهیزات ساخته شده توسط انسان که در مدار کره زمین قرار دارند تبدیل به یک معضل جدی برای فضانوردان و فضاپیماهای ساخت بشر شده است .

 در بین هزاران شی موجود در مدار زمین 6 هزار و 196 قطعه از زباله های سرگردان توسط کشور روسیه تولید شده اند و 4 هزار و 878 قطعه نیز به ایالات متحده امریکا تعلق دارد در این میان کشور چین  با تولید 3 هزار و 645 قطعه زباله فضائی در رده سوم این فهرست قرار گرفته است .

بر اساس گزارشی که به تازگی از سوی سازمان فضائی روسیه منتشر شده است ، بیشترین میزان زباله های فضائی موجود در مدار زمین به سه کشور روسیه ؛ ایالات متحده آمریکا و چین تعلق دارد .

گفتنی است این گزارش ، آخرین گزارش رسمی منتشر شده در سال 2015 میلادی است که به بررسی آماری و تحلیل دقیق زباله های فضائی  موجود در مدار زمین می پردازد. این آمار توسط کارشناسان مرکز بالستیک انستیتوی پژوهشی ساخت ماشین (TsNIImash) که یکی از موسسات اصلی سازمان فضائی روسیه محسوب می شود ، تهیه و ارائه شده است .

بر اساس این آمار در بین هزاران شی موجود در مدار زمین 6 هزار و 196 قطعه از زباله های سرگردان توسط کشور روسیه تولید شده اند و 4 هزار و 878 قطعه نیز به ایالات متحده امریکا تعلق دارد در این میان کشور چین که به نسبت دو کشور دیگر ، یک نیروی جدید در پژوهش های فضائی به شمار می رود با تولید 3 هزار و 645 قطعه زباله فضائی در رده سوم این فهرست قرار گرفته است .

در این آمار همچنین عنوان شده است که علاوه بر زباله های فضائی موجود در مدار زمین ، صدها ماهواره و مدارگردهای پژوهشی ، نظامی و جاسوسی نیز در مدار زمین قرار دارند که در حال استفاده بوده و به عنوان زباله فضائی محسوب نمی شوند. بیشترین تعداد این ماهواره های در حال خدمت به ایالات متحده آمریکا تعلق داشته که مالکیت 542 ماهواره را در مدار زمین در اختیار دارد و پس از آن کشور چین با 163 ماهواره و روسیه با 139 ماهواره در رده های بعدی جای گرفته اند .

در همین رابطه یوری کوپتف از دانشمندان ارشد سازمان فضائی روسیه اعلام کرد : امروزه ما از این نظر در شرایط مناسبی به سر نمی بریم و متاسفانه باید اعتراف کرد بر اساس آماری که در ماه دسامبر سال گذشته میلادی تهیه شد ،  هم اکنون بیش از 17 هزار و 472 شی ساخته شده توسط انسان در نزدیکی کره زمین و در مدار این سیاره سرگردان هستند . در میان این تعداد شی موجود در مدار زمین تنها یک هزار و 442 عدد در حال فعالیت بوده و مابقی آن ها به تعداد 16 هزار و 30 قطعه ، زباله محسوب می شوند که در بین آن ها  2 هزار و 689 ماهواره از رده خارج وجود دارد .  

عمده اشیای غیر مفید موجود در مدار زمین عبارتند از : راکت های فضاپیما ، ماهواره های از رده خارج ، بقایای وسایل نقلیه فضائی و زباله ها و قطعات فضاپیماها و ماهواره های موجود در مدار زمین .

کارشناسان، در شرایط فعلی وزن کلی این زباله های فضایی را ، نزدیک به صد هزار تن تخمین زده اند . این زباله های فضایی که شامل قطعات ماهواره ها، پایه موشک ها ، فضا پیما و قطعات غیر فعال است در ارتفاع مداری مختلفی حرکت کرده و خطر بزرگی برای سرنشین های سفینه ها به حساب می آیند .  

منبع: tass

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا