جایزه مصطفی در آینده به یکی از نمادهای شایستگی علمی در سطح جهان تبدیل می‌شود

دکتر سورنا ستاری در مراسم اعطای جایزه مصطفی با بیان این که پس از ظهور اسلام به علم توجه ویژه و خاص شد و مفاهیم علمی به یکی از مفاهیم محوری قرآن و سنت تبدیل شد، افزود: علم و آموزش یکی از اهداف اصلی نبوت بود و مسلمانان توجه ویژه‌ای به آن معطوف کردند، به طوری که 12 قرن متوالی از زمان هجرت، دانشمندان جهان اسلام در پیشبرد علوم مختلف از فلسفه تا پزشکی تمدن بزرگ اسلامی را آفریدند.

وی اظهار کرد: بنا به اعتراف محققان غربی و شرقی اساس تمام علوم و فناوری امروزی مدیون دانشمندان و نخبگان جهان اسلام است؛ اما متاسفانه در دو تا سه قرن اخیر این روند بنا به دلایل مختلف مختل و جهان غرب یکه‌تاز میدان شد.

ستاری با تاکید بر این که کشورهای اسلامی امروزه باید بپذیرند که بدون حرکت علمی و حرکت در مرزهای دانش نمی‌توانیم پیشتازی کنیم و جامعه‌ای در خور نام اسلام و شان مسلمانان داشته باشیم و امنیت پایدار را برای همگان فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: جایزه مصطفی در پی احیای 12 قرن تمدن بزرگ اسلامی در علوم و فنون است و چنانچه موفق به تحقق اهداف جایزه شویم، رستاخیز علمی جهان اسلام رقم خواهد خورد و به همراه خود اقتدار و امنیت پایدار و جامعه‌ای سالم و موثر خواهد آورد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر این که دانشمندان بنام جهان اسلام در حالی که غرب در استبداد و انحطاط بود، 12 قرن متوالی چراغ علم را فروزان نگاه داشتند، ابزار امیدواری کرد که این جایزه کشورهای اسلامی را در مسیری قرار دهد که جهان مدرن در آن حرکت می‌کند.

وی با طرح این موضوع که ما مسمانان امروز نه شرق‌ستیز و نه غرب‌گریزیم، بلکه از جمع حکمت شرق و غرب حکمت متعالی ساختیم، پس چرا اکنون به خشم و خشونت و عصبیت شهره شدیم، یادآور شد: ما دو قرن است که خود را فراموش کرده‌ایم و علم را از یاد برده‌ایم و جهان و علم را شرقی و غربی کردیم.

ستاری افزود: نقش واسط خود را در اشاعه علم از یاد برده‌ایم، تقلید را بر جای تحقیق نهاده‌ایم و تعصب را جانشین تفکر کرده‌ایم و دیگر ابن هیثم‌ها، فارابی‌ها و خوارزمی‌ها را نیافریدیم. غرب را از قرون وسطایی رهانیدیم؛ اما خود به قرون وسطی رفتیم.

وی با تاکید بر این‌که اکنون با رشد تفکر علمی و عقلی نوبت احیای تمدن اسلامی است، گفت: ممکن است ظرفیت‌سازی علم و فناوری در کشورهای اسلامی به طور عمومی پیشرفت ملموسی داشته باشد؛ ولی خط مشی‌های توسعه علم و فناوری که از اهداف این جایزه است، در بسیاری از کشورهای اسلامی جامعیت لازم را نشان نمی‌دهد.

رییس بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: از این رو برنامه‌های جامع در ارتباط با پیشرفت علم و فناوری و خط مشی‌های خاص متمرکز بر فناوری و نشر نوآوری و موقعیت‌های مهم ابتکاری باید در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی توسعه یابد.

ستاری با تاکید بر این‌که ما در صدد آن هستیم تا جهان اسلام به محیطی برای ابداع علم، فناوری و نوآوری تبدیل شود و ثروت کشورهای اسلامی نه از منابع زیرزمینی، بلکه از منابع در دسترس ماندگار که همان نیروی مستعد، دلسوز و متخصص است، تامین شود، خاطرنشان کرد: این تنها یک آرزو نیست، بلکه واقعیتی است که جوانان در جهان اسلام به سمت آن حرکت کرده‌اند و هر روزه شاهد شکوفایی هر چه بیشتر آنها هستیم.

وی با بیان این که قطعا ظرفیت موجود در جهان اسلام امکان بازسازی تمدن درخشان اسلامی را همچون گذشته دارد و نسیم آن از هم اکنون احساس می‌شود، ادامه داد: کشورهای اسلامی باید منادی استفاده بشردوستانه از علم و فناوری و تحکیم کننده مبانی صلح رفاه امنیت و سلامت برای بشریت باشند و جایزه مصطفی می‌تواند این پیام را به جهانیان برساند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور ابراز امیدی کرد که جایزه مصطفی زمینه همکاری هر چه بیشتر دانشمندان را در سراسر جهان فراهم کند و با ایجاد شبکه‌ای فعال به ظرفیت سازی و توسعه همکاری‌های میان کشورهای اسلامی منجر شود.

ستاری جایزه مصطفی را جایزه‌ای غیر دولتی و متعلق به جهان اسلام توصیف کرد و افزود: قطعا در آینده نهادی خواهد بود که دانشمندان جهان اسلام با تکیه بر آن به پیشرفت و تعالی برسند.

وی با بیان این که این جایزه در آینده به یکی از نمادهای شایستگی علمی در سطح جهان تبدیل خواهد شد، تصریح کرد: دریافت کنندگان آن نیز به ثواب الهی و ایمان و عمل صالح در خدمت به بشریت مفتخر خواهند شد.ستاری اظهار کرد: شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی به صورت جدی و با انگیزه بالا برنامه‌ها و اهداف جایزه را دنبال خواهند کرد و تلاش می‌کنند که هر دوره بر کیفیت جایزه و برنامه‌های آن افزوده شود و مشارکت حداکثری دانشمندان جهان اسلام و کشورهای اسلامی در بخش‌های مختلف جایزه فراهم شود؛ لذا ما در این مسیر دست همه کمک کنندگان و مشارکت کنندگان در این حرکت علمی جهانی را به گرمی می‌فشاریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا