همکاری با آموزش و پرورش جهت ارتقای سلامتی نسل آینده

دکتر " محمدعلی محسنی بندپی " افزود: انجمن فیزیوتراپی ایران می تواند در زمینه  آگاهی رسانی کارشناسان بهداشتی این مراکز و سپس شناسایی اختلالات ستون فقرات در افراد زیرمجموعه  آنان و اقدامات درمانی و توانبخشی ، وهمچنین توصیه های پیشگیری برای ادامه اشتغال همراه با سلامتی برای آنان ، همکاری کند.

همه گروههای سنی ، به نوعی از اختلالات ستون فقرات  دچار هستند

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران و عضو هیات علمی گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین گفت : برغم تحقیقات گسترده ای که در داخل و خارج از کشور در خصوص اختلالات ستون فقرات ، انحرافات ستون فقرات ، دردهای این ناحیه ، شناخت عوامل زمینه ساز این مشکلات انجام شده ، اما متاسفانه جامعه از این نظر ایمن نیست و همه گروههای سنی بنوعی درگیر اختلالات ستون فقرات هستند.

   وی افزود: از کودکان تا سنین بالا و در تمامی مشاغل ، از دانش آموز تا جراحان ارتوپدی و … و حتی خانم های خانه دار ، همه به نوعی از اختلالات ستون فقرات و دردهای ناشی از آن رنج می برند.

پیشگیری از اختلالات ستون فقرات را باید از دوران کودکی آغاز کرد

 دکتر محسنی بندپی با تاکید بر اینکه باید پیشگیری از اختلالات ستون فقرات را نیز مانند بسیاری از بیماریها و مشکلات جسمی و روانی ، از دوران کودکی آغاز کرد، گفت: اگر پیشگیری از اختلالات ستون فقرات را از کودکی آغاز کنیم ، سلامتی جامعه را تا 50 سال در این خصوص ، بیمه کرده ایم.

 وی افزود: آگاهی کارشناسان بهداشتی ، دانش آموزان در مقاطع مختلف و خانواده ها نسبت به عوامل زمینه ساز اختلالات ستون فقرات ، چگونگی پیشگیری از این عوامل و راههای درمان در افراد مبتلا به این اختلالات، بسیار در سلامتی نسل فعلی و نسل آینده موثر است که انجمن فیزیوتراپی ایران می تواند در این زمینه همکاری داشته باشد.

  رییس انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به فعالیت هفت هزار فیزیوتراپیست  عضو این انجمن ، گفت: وجود این قشرمتخصص ، پتانسیل بسیار خوبی برای فعالیت های آموزشی ، تحقیقاتی و حتی غربالگری  در میان گروه خاصی از جامعه  و آگاهی رسانی به کارشناسان بهداشتی در مدارس و مراکز صنعتی و تجاری ، خانواده ها و جامعه هدف در هر بخش است.

جهت گیری تحقیقات ، باید به سمت رفع نیاز جامعه باشد

  این عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین با تاکید بر اینکه جهت گیری تحقیقات باید به سمت رفع نیاز جامعه باشد ، افزود: تحقیقات ، باید از آزمایشگاه به جامعه برسد و نتایج آن به کاهش درد و آلام مردم بیانجامد.

  وی به سطح بسیار خوب تحقیقات محققان ایرانی در زمینه اختلالات ستون فقرات ، بلحاظ کمی و کیفی ، و قابل رقابت با فعالیت پژوهشی دیگر کشورها در این زمینه، اشاره کرد و بر کاربردی کردن تحقیقات در جامعه  تاکید کرد.

  دکتر محسنی بندپی ، یکی از شاخص های پیشرفت جوامع را ارتباط بسیار نزدیک مراکز تحقیقاتی ، کلینیک ها و بیماران  ذکر کرد و اظهارداشت: همپوشانی فعالیت های این سه بخش منجر به تحول عظیمی در هر جامعه ای شده و نتایج این ارتباط و همکاری ، در نهایت به نفع  آن جامعه خواهد بود.

باید از تکنولوژی که یکی از عوامل بروز اختلالات ستون فقرات است ، در ارتقای سلامتی جامعه استفاده کنیم

 رییس انجمن فیزیوتراپی ایران یکی از عوامل بروز اختلالات ستون فقرات در میان کودکان و جوانان را استفاده زیاد از تکنولوژی روز همچون  تبلت ، تلفن همراه و کامپیوتر ذکر کرد و گفت : ما نمی توانیم کودکان و جوانان را از تکنولوژی و بهره برداری های درست و مناسب آن دور کنیم، بلکه باید با استفاده از تکنولوژی ، بتوانیم مراقب سلامت فرزندانمان باشیم .

  وی افزود: کارشناسان ، خانواده ها ، مربیان ، سیاستگذاران ، برنامه ریزان و پزشکان و متخصصان ، باید نگاه جامعی به این مساله داشته باشند و با همکاری یکدیگر بتوانند نسلی پرنشاط و شاداب را پرورش دهند.

  وی در پایان این گفت وگو ، مجددا آمادگی انجمن فیزیوتراپی ایران برای همکاری با آموزش و پرورش ، گروههای صنعتی و مشاغل مختلف را جهت افزایش آگاهی و مراقبت از ستون فقرات اعلام کرد تا دانش آموزان ، کارگران در حرف مختلف  و کارمندان در رده های گوناگون ، بتوانند اشتغالی همراه با سلامتی و کمترین فشار به ستون فقرات داشته باشند.

  گفتنی است ، شانزدهمین سمینار و بازآموزی فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات (با 10 امتیاز بازآموزی) طی دو روز دوم و سوم دی ماه برای ارائه 185 مقاله علمی از تازه ترین یافته های علم فیزیوتراپی در خصوص اختلالات ستون فقرات توسط اساتید و متخصصان ایرانی و خارجی ، در سالن شهید احمدی روشن دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا