ثبت جهانی دو گونه حشره غیر بومی توسط محققان دانشگاه ایلام

مجید میراب بالو  در گفت و گو باایرنا اظهار کرد: مطالعاتی که توسط هیات علمی دانشگاه ایلام در زمینه شناسایی بالریشکداران ایران در حال انجام است دو گونه از حشرات جدید در استان های همدان و البرز جمع آوری و برای دنیا به عنوان گونه های جدید توصیف شده است. وی ادامه داد: گونه Haplothrips rasouliani Mirab-balou & Chen, 2015 به طول یک هزار و 985 میکرون است که نوع ماده اینگونه از استان همدان (روستای یکن آباد و باغ گیاهان دارویی بوعلی سینا) و ولدآباد کرج (استان البرز) جمع آوری شده و نمونه های موجود از این تحقیق در موزه حشره شناسی دانشگاه جیجیانگ (شهر هانگجو، کشور چین) نگهداری می شوند و مقاله مربوط به اینگونه در مجله Natura Somogyiensis (دارای نمایه ISI) در کشور مجارستان (دسامبر 2015) به چاپ رسیده است.

میراب بالو افزود: گونه Melanthrips hamedaniensis Mirab-balou, 2015 نیز به طول یک هزار و 990 میکرون است که نوع ماده اینگونه از استان همدان جمع آوری شد و نمونه های موجود از این تحقیق در کلکسیون حشره شناسی دانشگاه ایلام نگهداری می شود و مقاله مربوط به اینگونه نیز در مجله Far Eastern Entomologist (دارای نمایه ISI) در کشور روسیه (جولای 2015) به چاپ رسیده است.
وی یادآور شد: جنس Melanthrips در زمان حاضر دارای هفت گونه در ایران است که به غیر از گونه فوق، گونه دیگری تحت عنوان Melanthrips hei Mirab-balou & Chen در سال 2012 نیز از ایران (استان همدان) جمع آوری و شناسایی شد که نتایج آن در مجله Entomological News کشور آمریکا به چاپ رسید.
تریپس ها گروهی از حشرات متعلق به راسته بالریشکداران (Thysanoptera) هستند که حشرات این راسته کوچک و باریک به طول 0/5-15 میلی متر هستند که انتشار وسیعی در سطح جهان دارند.
در حقیقت تریپس ها در ردیف کوچک ترین حشرات قرار می گیرند و همین امر، مشاهده، جمع آوری و تشخیص دقیق و همچنین پرورش آنها را با مشکل مواجه ساخته است و در حال حاضر حدود شش هزار گونه از افراد این راسته در دنیا گزارش شده که از این تعداد، حدودا 220 گونه در ایران شناسایی شده است.
گروه تحقیقی گیاه پزشکی ایلام در سال ها و ماه های اخیر موفق به ثبت جهانی چندین گونه حشره جدید شده است.