اختلالات الكتروليتی پس از جراحی پيوند عروق

جراحی پیوند عروق كرونر یك مداخله درمانی رایج در بیماران مبتلا به بیماری های عروق كرونر است. این عمل دارای عوارض متعددی است. از جمله عوارض شایع بعد از آن، اختلال الكترولیتی است كه معضل مهمی در این بیماران به شمار می رود. به همین منظور نیز پژوهشی ویژه توسط محققان ایرانی انجام شده است که هدف این مطالعه تعیین میزان اختلالات الكترولیتی بعد از پیوند عروق كرونر و عوامل مرتبط با آن در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه جراحی قلب بوده است

یافته های این پژوهش نشان داد كه عوامل زیادی چون تاریخچه بیماری فرد و شرایط حین عمل جراحی می تواند بر اختلالات الكترولیتی بعد از پیوند عروق كرونر تاثیر گذار باشد.

در این مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد 288 بیمار تحت پیوند عروق كرونر قلب در بخش مراقبت های ویژه جراحی قلب به روش نمونه گیری تدریجی تحت مطالعه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسش نامه ای محقق ساخته شامل بخش های اطلاعات دموگرافیك، تاریخچه بیماری های قبلی و فعلی و میزان سدیم و پتاسیم از طریق مندرجات موجود در پرونده بیمار به دست آمد و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (روش های شناخته شده ای مانند مجذور كای، فیشر و رگرسیون لوجستیك) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته های این تحقیق نشان داد كه بعد از پیوند عروق كرونر 7 /16 درصد بیماران دچار عارضه هیپوناترمی، 9/ 4 درصد هیپرناترمی، 2 /14 درصد هیپوكالمی و 8/ 3 درصد نیز دچار هیپركالمی شدند. هم چنین نتایج نشان داد كه بین عوامل مداخله گری همچون شاخص توده بدنی، سابقه مصرف دارو، تعداد عروق گرفتار، تعداد پیوندهای انجام شده، مدت زمان اتصال بیمار به ونتیلاتور، مدت زمان استفاده بیمار از دستگاه قلب و ریه مصنوعی، مدت زمان بستن آئورت، میزان هیپوترمی و هموگلوبین و هماتوكریت حین عمل با میزان اختلال الكترولیتی بعد از عمل ارتباط معنی داری وجود دارد. این عوامل بر اساس مدل رگرسیون لوجستیك با اختلالات الكترولیتی مرتبط نبودند.

یافته های این پژوهش نشان داد كه عوامل زیادی چون تاریخچه بیماری فرد و شرایط حین عمل جراحی می تواند بر اختلالات الكترولیتی بعد از پیوند عروق كرونر تاثیر گذار باشد. شناسایی این عوامل در برنامه ریزی جهت پیشگیری، تشخیص و درمان زود هنگام عوارض احتمالی و در نتیجه ارتقاء سطح كیفی مراقبت از این بیماران می تواند مفید باشد.

منبع: شادمان رضا ماسوله، نظام احمدي، آرزو منفرد، آذر رضاصفت، احسان كاظم نژاد ليلي، طاهره ضيايي، 1394. اختلالات الكتروليتي بعد از جراحي پيوند عروق كرونر و عوامل مرتبط با آن، مجله پرستاری و مامایی جامع نگر، سال بیست و پنجم، شماره 78.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا