آیین نامه راه اندازی مراکز ارایه سلول های درمانی تدوین می شود

دکتر امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این موضوع را روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد.
وی گفت: تاکنون دو آیین نامه مرتبط با سلول های بنیادی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب شده و اکنون آیین نامه سوم در خصوص پروانه تاسیس مراکز ارایه خدمات سلولی در دست تدوین است.
دکتر حمیدیه با بیان اینکه تدوین آیین نامه ها و قوانین مربوط به این حوزه ازجمله برنامه های این ستاد است، افزود: مراکز ارائه دهنده خدمات سلولی، باید پروانه تاسیس داشته باشند؛ از این رو ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت پیگیر این موضوع است.
وی گفت: تنها چند مرکز ارایه خدمات سلولی در کشور وجود دارد که ارایه خدمات سلول درمانی روی تابلوهای برخی از آنها بدون داشتن مجوزهای لازم ذکر شده است، این درحالی است که هیچ قانون یا آیین نامه ای که اجازه نصب تابلو با مضمون ارایه خدمات سلول درمانی به پزشک یا مرکزی را بدهد، وجود ندارد. 
حمیدیه اظهار کرد: اکنون در ستاد سلول های بنیادی در حال تدوین قانونی در این زمینه هستیم و جلسات بسیار متعددی در این زمینه تشکیل داده ایم؛ اما تدوین این قانون بسیار مشکل است زیرا این رشته برخلاف بقیه رشته های پزشکی که مشابه دارند، هیچگونه مشابهی ندارد.
وی با بیان اینکه متخصصان بسیاری از رشته های پزشکی در تدوین این آیین نامه نقش دارند، ادامه داد: در این حوزه همه رشته های پزشکی مانند گوش، گلو و بینی، چشم، قلب و عروق، ارتوپدی و خون دخیل هستند؛ بنابراین باید آیین نامه ای تدوین شود که همه رشته ها را دربرگیرد. 
حمیدیه با اشاره به مشکلات ناشی از نبود این آیین نامه در کشور گفت: از آنجایی که مقرراتی در این زمینه وجود ندارد، عملا نظارت دقیقی بر فعالیت های این حوزه صورت نمی گیرد در نتیجه این مساله می تواند مشکلات متعددی را در این زمینه ایجاد کند. 
وی اظهار کرد: در چند ماه گذشته آیین نامه سلول، بافت و ژن درمانی از سوی سازمان غذا و دارو برای محصولات این حوزه تصویب شد؛ بنابر این آیین نامه محصولات سلولی مانند داروها باید حداقل از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مجوز داشته باشند و هر محصول سلولی نمی تواند بدون مجوز ساخته و برای مردم تجویز و استفاده شود.
حمیدیه ادامه داد: قوانینی در این زمینه در کشورهای دیگر وجود دارد که می توان برای تدوین آیین نامه مربوطه از آنها استفاده کرد. 
وی گفت: سلول درمانی، علم جدیدی است، بنابراین آیین نامه های کشورهای مختلف نیز متفاوت هستند و کشورها هنوز به یک استاندارد بین المللی مورد توافق در این زمینه نرسیده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا