نخستین پایگاه داده سم جهان برای توسعه درمان بیماری‌ها

فهرست VenomKB که مخفف پایگاه دانش سم است، نتایج 5117 تحقیق در مقالات پزشکی را که کاربرد سموم در زمینه مسکن‌ها و درمان برای بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت، چاقی و نارسایی قلبی توصیف کرده‌اند، خلاصه کرده است.این پایگاه داده که از یک تحلیل خودکار مقالات به‌دست آمده، نزدیک به 42 هزار و 723 تاثیر سموم را بر بدن ثبت کرده است.

از آن جایی که پزشکی مدرن از تنها کسر کوچکی از سموم ثبت شده تاکنون استفاده می‌کند، محققان امیدوارند که این فهرست بتواند منجر به کشف ترکیبات و درمان‌های پزشکی جدید شود.محققان به بررسی بیش از 500 تحقیق مرتبط با سم پرداخته و دریافتند بیش از 42 هزار سم از یک اثر خاص بر بدن برخوردارند.

پروتئین‌های سمی و اسیدهای آمینه موسوم به پپتیدها که سم را تشکیل داده‌اند بر گیرنده‌ها و کانال‌های یون سلول تاثیر گذاشته و رفتار سلول‌ها را کنترل می‌کنند.با تقلید یا تغییر عملکرد این سموم بر سلول‌های خاص انسان، محققان می‌توانند داروهایی تولید کنند که درد را مهار کرده یا بیماری‌ها را درمان کنند.

تاکنون چند داروی اصلی با این استراتژی تولید شده است. برای مثال داروی Byetta برای درمان دیابت نوع دو از سم exenatide موجود در بزاق سمی مارمولک Gila در آمریکا گرفته شده است.به گزارش مهر، این تحقیق در مجله Scientific Data منتشر شده است.