ارائه راه حلی برای افزایش ذخیره سازی شکل اولیه مواد به همت محقق ایرانی

'سید علی محمدی' دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر این واحد دانشگاهی اظهار داشت: امروزه مواد دارای خاصیت حافظه شکلی در صنایع گوناگون مانند صنایع بسته بندی، هوافضا، الکترونیک و تجهیزات پزشکی کاربردهای فراوانی یافته اند. مواد حافظه شکلی موادی هستند که قابلیت ذخیره شکل اولیه و بازیابی آن پس از تغییر شکل با اعمال محرک خارجی از قبیل حرارت، الکتریسیته، تشعشع، مغناطیس و غیره را دارند.

محمدی افزود: نمونه ای از کاربرد این مواد در پزشکی است که جهت بازگشایی شریانهای انسداد یافته از این مواد استفاده می شود و در نمونه ای دیگر کاربرد این مواد در ساخت برچسب های امنیتی اصالت کالا (security labels) نشان داده شده است.
وی با بیان اینکه این خاصیت ابتدا در فلزات و سرامیک ها با درصدهای پایین مشاهده شد که پس از پیدایش بسپارها و مشاهده درصدهای بالای حافظه شکلی در آنها، کاربردهای مواد حافظه شکلی به سرعت گسترش یافت، تصریح کرد: معضل عمده ساخت بسپارهای حافظه شکلی عایق بودن آنها در برابر حرارت و جریان اکتریکی است که همواره سد راه القای سریع شکل اولیه و بازیابی حافظه شکلی آنان می شود.
به گفته این محقق واحد علوم و تحقیقات، افزودن ذرات کربن نانو تیوب به دلیل ساختار منحصر بفرد (نسبت بالای طول به قطر) و توانایی بسیار بالای آنان در انتقال الکترون راه حلی مناسب برای این مساله است.
این پژوهش برای نخستین بار در دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم و تحقیقات توسط سید علی محمدی، به راهنمایی میلاد مهرانپور و اسماعیل قاسمی با همکاری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در حال انجام است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا