برای داشتن پوست سالم ؛ با اضطراب مبارزه کنید

با توجه به شیوع استرس روانی در دانشجویان و اظهار شکایت های آن ها از مشکلات پوستی همچون خارش های پوستی و پوسته پوسته شدن پوست سر ، پژوهشگران تحقیقات خود را با هدف درک ارتباط استرس روانی و مشکلات پوستی ، آغاز کردند .

این یافته ها بیشتر نشان می دهند که باید برای بیماران با هر دو شرایط مشکلات پوستی و سطح بالایی از استرس روانی ، اقدامات درمانی غیر دارویی در نظر گرفته شود .

آنها برای بررسی دقیق این موضوع  ارتباط استرس روانی و مشکلات پوستی را در گروه بزرگی از دانشجویان مقطع کارشناسی مورد بررسی قرار دادند . 

گیل یوسوپویتچ (Gil Yosopovitch) از دانشگاه تمپل (Temple University) در فیلادلفیای ایالات متحد آمریکا در این رابطه اعلام کرد : « مطالعات انجام شده پیشین ، رابطه ای مستقیم بین استرس روانی و مشکلات پوستی پیدا کرده بودند اما این تحقیقات بر نمونه های کوچکی از بیماران انجام شده بود و بیشتر تجزیه و تحلیل های انجام شده در آن  بر یک گروه از بیماران خاص پوستی متمرکز شده بود. »

لازم به توضیح است ، در این بررسی ها بیش از چهارصد نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی به عنوان جامعه مورد مطالعه شرکت کردند که به سه گروه کم استرس، گروه دارای استرس متوسط و گروه پر تنش و استرس شدید تقسیم شدند .

قابل توجه است که گروه پر استرس به طور قابل توجهی دارای مشکلات پوستی از قبیل خارش پوست ، ریزش مو ، پوست سر چرب یا مومی شکل ، پوسته پوسته شدن پوست سر، عرق کردن شدید ، پوست فلس مانند ، جوش خارش دار در دست ، بودند و از عادات ناشی از استرس چون جویدن ناخن و کشیدن مو رنج می بردند.

یوسوپویتچ در رابطه با یافته های این مطالعات اظهار داشت : « این یافته ها بیشتر نشان می دهند که باید برای بیماران با هر دو شرایط مشکلات پوستی و سطح بالایی از استرس روانی ، اقدامات درمانی غیر دارویی در نظر گرفته شود. »

او در ادامه توضیحات خود می افزاید: « یافته های ما تاکید می کند که اینگونه بیماران باید با توجه به سطح استرس روانی اشان تحت مراقبت های بهداشتی و پوستی قرار گیرند . »

لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله journal Acta Dermato-Venereologica به چاپ رسیده و در وب سایت این مجله قابل دسترس است . جهت بررسی و مشاهده متن کامل این پژوهش در مجله مذکور ؛ اینجا را کلیک کنید . 

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا