گردش مالی کشورهای اسلامی بیش از 800 تریلیون دلار است

قائم مقام دبیر خانه و رئیس شورای مرکزی توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در این آیین گفت: اجلاس وحدت سران کشورهای اسلامی در دیماه امسال در تهران برگزار می شود و دبیرخانه مذکور از شش ماه قبل شکل گرفته و تاکنون 44 ماموریت عمده را رهگیری کرده که گزارش آن به مقام معظم رهبری ارائه شده است.
مهدی کریمی افزود: ایجاد مرکز برند اسلامی، تاسیس مرکز خدمات توسعه کسب و کار و فناوری کشورهای اسلامی از مهمترین اقدامات صورت گرفته است که راهبری مرکز خدمات توسعه کسب و کار و فناوری کشورهای اسلامی را استانداری لرستان به عهده گرفته و آموزش های تخصصی برای کشورهای اسلامی به صورت مجازی از طریق آن انجام می شود.
وی توضیح داد: با توجه به شرایط پساتحریم، سرمایه گذاری تکنو پارک اسلامی نیز از سوی این دبیرخانه در دست پیگیری است که مراحل جانمایی آن در دستور کار است و بیش از 60 کشور می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.
قائم مقام دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی خاطرنشان کرد: گردش مالی کشورهای اسلامی بیش از 800تریلیون دلار است و سهم ایران در این خصوص از تمامی 57 کشور اسلامی کمتر است.
کریمی گفت: ایران در برخی صنایع و حوزه های خدماتی دارای مازاد تولید است و به سمت توسعه صادرات حرکت نکرده ایم.
وی بیان کرد: حوزه اقتدار ایران در صنعت و کسب و کار کوچک است و باید در سایه اصناف قوی و بهره گیری هوشمندانه از ظرفیت بخش خصوصی و بازرگانی، سرمایه گذاری ها را به شیوه تولید کیفی رساند و بستر توسعه صادرات به ویژه با مزیت کشورهای اسلامی را در ایران رونق داد.
وی توضیح داد: ایران به بازارهای اروپایی و سرمایه گذاری های کلان نیاز ندارد بلکه نیاز جدی آن در شرایط فعلی،فناوری های نوین و تسلط بر ابزار علمی صادرات و برند سازی است.
وی خاطرنشان کرد: راه ایران برای توسعه صادرات و دستیابی به کشورهای اسلامی باز است و باید با ایجاد تعاملات و برنامه های هدفمند که پیوند عمیق و معنادار حوزه خصوصی و دولتی را در تولید و مزیت های دیگر رقم می زند، در این عرصه گام برداشت.
رئیس شورای مرکزی دبیرخانه علوم و فناوری کشورهای اسلامی افزود: باید از چنگال بورکراسی اداری رها شد و گرفتاری های کنونی صنعت را ترمیم کرد.
کریمی عنوان کرد: یکصد طرح برتر ایران برای سرمایه گذاری کشورهای مسلمان در اجلاس دی ماه امسال مطرح می شود و صندوق سرمایه گذاری فناوری های ایران نیز ایجاد خواهد شد.
وی اظهار کرد: به منظور تقویت جایگاه ایران در سازمان همکاری های اسلامی نیاز است از ظرفیت رایزنان تجاری و افراد ذی نفوذ، علما و فرهیختگان در کشورهای اسلامی به شایستگی استفاده شود.
کریمی گفت: دبیرخانه توسعه علوم و فناوری در کشورهای اسلامی تاکنون در هیچ یک از استان های کشور نمایندگی نداشته اما با توجه به اینکه استان مرکزی قطب صنعت ایران شناخته شده بنا دارد از مزیت ها و ظرفیت های این استان در حوزه برندهای مهم، برگزاری نمایشگاه های تخصصی بین المللی و ایجاد پنجره واحد برای توسعه صادرات کشورهای اسلامی با کمک اتاق های اصناف و بازرگانی محلی به بهترین شکل برای اجلاس دی ماه امسال کشورهای اسلامی بهره بگیرد.
وی یادآور شد: اشکال مهم در ایران این است که محصولات کیفی تنها بازار مصرف داخلی دارند و آوازه آن ها در فرامرزها به گوش نمی رسد و باید در قالب این دبیرخانه تلاش شود برندهای مطرح از طریق شکل گیری پنجره واحد توسعه صادرات به کشورهای اسلامی شناسانده شود.
کریمی، ایده سازی و حمایت از صاحبان فکر، تبدیل ایده به کارافرینی و ثروت را از نیازهای جدی کشور در دوران پسا تحریم عنوان کرد و گفت: باید زمان برای سرمایه گذاری کشورهای اسلامی کوتاه شود و در بستر فناوری با روش های نو در این عرصه گام برداشت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست گفت: استان مرکزی با سه هزار واحد تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی و جهارمین قطب صنعت کشور مطرح است و پایه گذاری حضور هدفمند در بازارهای دنیا با شیوه علمی ، برند سازی و کیفی سازی محصولات نیاز جدی دوران پساتحریم در این خطه است.
محمدرضا حاجی پور افزود: ایران در چند دهه اخیر دوره ورود به صنعت از کشاورزی و عصر فراصنعتی را پشت سرگذاشته و وارد عصر حکمت شده که پایه ان بر اطلاعات و فناوری و خلاقیت است.
وی عنوان کرد: بازار سازی و بازار شناسی اولویت ما برای خروج از رکود و رونق تولید است و کشورهای اسلامی به عنوان ظرفیتی بزرگ در این عرصه مطرح هستند.
نماینده اراک در اتاق اصناف کشور نیز در این آیین گفت: استان مرکزی با 55 هزار واحد صنفی که یک پنجم آن ها تولیدی، یک پنجم خدماتی و بقیه توزیعی و خدمات فنی هستند تاکنون به صورت جدی در صادرت و برند سازی دیده نشده اند اما با رویکرد جدید دولت این آمادگی برای توانمندسازی و حضور موثر وجود دارد.
جمشید زند افزود: استان مرکزی دارای روستاهایی است که الگوی کارآفرینی موفق در اصنافی چون مبلمان، یراق آلات، یخجال های صنعتی و سایر تولیدات هستند و ناشناخته مانده اند که باید در نمایشگاه هایی که برای کشورهای اسلامی برپا می شود این توانمندی برجسته اصناف معرفی شود.
نماینده اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی اراک نیز در این نشست گفت: استان مرکزی به عنوان همیار دبیرخانه اجلاس کشورهای اسلامی انتخاب شایسته ای است و همه تلاش صورت می گیرد که بانک اطلاعاتی قدرتمند بر پایه علم و فناوری به عنوان الگو در این خطه تهیه شود.
به گزارش ایرنا , در این نشست تفاهم نامه ای بین دبیرخانه توسعه علم و فناوری کشورهای اسلامی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی به نمایندگی از این استان امضا شد و بابک عقیلی نصب نیز به عنوان مسئول دبیرخانه استانی این تشکیلات در استان مرکزی معرفی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا