نقش مفید ویتامین D3 و امگا ۳ در مبارزه با آلزایمر

بر اساس یافته‌های محققان ویتامین D3 و امگا ۳ می‌تواند به سیستم ایمنی کمک کند تا مغز از پلاک‌های آمیلوئیدی که در بیماری آلزایمر به وجود می‌آید پاک شود.امگا ۳ نوعی اسید چرب غیر اشباع است که در زنجیره اتصالی کربن و چندین پیوند دوگانه وجود دارد. علت نامگذاری آن، قرار گرفتن اولین باند دوگانه در بین اتم کربن های ۳ و ۴ در ساختمان شیمیایی مولکول آن است و همین محل قرارگیری باند دوگانه باعث پیداشدن خواص بیوشیمیایی خاص امگا ۳ می شود.

قسمتی از ویتامین D مورد نیاز بدن توسط پوست بر اثر تماس با اشعه ماوراءبنفش نوع B خورشید ساخته می‌شود. که همان ویتامین D3 است . در جاهایی که نورخورشید کم است، به علت دریافت‌ نشدن نور کافی باید از مکمل‌های ویتامین D برای تامین آن استفاده کرد.

ویتامین D3 و DHA موجود در اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند ژن‌ها و مسیرهای پیام رسانی که در کنترل التهاب و پاکسازی پلاک دخیل‌اند را فعال می‌کند.نتایج تحقیقات قبلی این تیم چگونگی پاکسازی پروتئین بتا آمیلوئید که در پلاک‌های مغزی افراد مبتلا به بیماری آلزایمر وجود دارد را توسط ویتامین D نشان داده بود. تحقیقات جدید نیز نقش DHA موجود در اسیدهای چرب امگا ۳ را در کنار ویتامین D برجسته می‌سازد.بدین منظور محققان دانشگاه UCLA آزمایشی روی نمونه‌های خونی بیماران آلزایمری و سالم انجام دادند. از آنجایی که در خون، سلول‌های ایمنی به نام ماکروفاژ وجود دارد که می‌تواند بتا-آمیلوئید و سایر ترکیبات سمی را از مغز و سایر قسمت‌های بدن گرفته و ببلعند، این محققان فرم فعال ویتامین D (ویتامین D3) و همینطور DHA را به سلول‌های این نمونه‌ها اضافه کردند تا اثر آن‌ها روی التهاب و بتا آمیلوئید را ببینند.

نتایج نشان داد که ویتامین D3 و DHA به ماکروفاژهای بیماران آلزایمری در بلع بتا آمیلوئید کمک کرده و از مرگ سلول‌ها در اثر این پروتئین مضر پیشگیری کردند.

همچنین مطابق با نتایج این تحقیق، DHA موجود در اسیدهای چرب امگا ۳ که در مقابل اکسیداسیون مقاوم است می‌تواند اثر بهتری داشته باشد. این دو ماده مغذی همچنین با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانند به مقابله با آلزایمر کمک کنند.

آلزایمر یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین تظاهر زوال عقل اختلال حافظه‌است. اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی بتدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند.

دانشمندان ثابت کردند که ویتامین D3با بخش هایی از مغز مانند تفکر، یادگیری ارتباط مستقیم دارد. حدود ۳۰در صد از افراد مبتلا به پارکینسون از اختلال ناشی و زوال عقل رنج می برند افزایش پلاسمای ویتامین D3در این افراد باعث بهبود علایم شناختی و کاهش افسردگی می شود.

ویتامین D3 به طور طبیعی و به هنگام قرار گرفتن فرد درمعرض تابش نورخورشید در پوست انسان تولید می‌شود و علاوه بر این در زمان غیاب نورخورشید، افراد می‌توانند با مصرف مواد غذایی از قبیل کره نباتی و ماهی‌های روغنی و گوشت، نیاز بدن خود را به این مکمل غذایی تامین کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمال بروز انواع سرطان‌ها از قبیل سرطان تخمدان، سرطان سینه و روده و … در مردم آفریقا به دلیل داشتن پوستی تیره بیش از افراد سفید پوست است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا