رابطه هوش هیجانی با سبك های مقابله با استرس پرستاران

پرستاری حرفه ای، پر استرس است. درك نحوه مقابله با استرس، در مدیریت استرس مهم است، لذا پژوهشگران ایرانی با انجام یک مطالعه با هدف تعیین رابطه هوش هیجانی و سبك های مقابله با استرس در پرستاران به این امر رسیدگی کرده اند

هوش هیجانی با سبك های مقابله با استرس در پرستاران در ارتباط است و مسئولین آموزش مداوم می توانند تقویت سبك مساله مدار هوش هیجانی در پرستاران را، در دستور كار خود قرار دهند..

این مطالعه تحلیلی، از نوع مقطعی بود. نمونه های مورد پژوهش آن 90 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز بودند. نمونه گیری به روش چند مرحله ای و با استفاده از پرسش نامه های هوش هیجانی بار ان و سبك های مقابله با استرس اندلر پاركر انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یك طرفه انجام شد.

یافته ها نشان دادند که در رویارویی با استرس 5/ 74% از نمونه ها، از سبك مسئله مدار استفاده كرده بودند. افراد با سن و سابقه كار كمتر، نمره هوش هیجانی بیشتری داشتند، این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p < 0.05). ضریب همبستگی پیرسون بیانگر ارتباط مثبت معنی داری، بین هوش هیجانی با سبك مسئله مدار بود، (p<0.001). همچنین ضریب همبستگی پیرسون بیانگر رابطه منفی و معنی دار، بین هوش هیجانی و سبك هیجان مدار بود (p<0.001). بین هوش هیجانی و استفاده از سبك اجتناب مدار در مقابله با استرس، ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معنی داری را نشان نداد (p<0.778).

به این ترتیب می توان نتیجه گیری کرد که هوش هیجانی با سبك های مقابله با استرس در پرستاران در ارتباط است و مسئولین آموزش مداوم می توانند تقویت سبك مساله مدار هوش هیجانی در پرستاران را، در دستور كار خود قرار دهند.

منبع: نورالدین بیرانوند، حسین كمیلی، حشمت اله حیدری، 1394، بررسی رابطه هوش هیجانی با سبك های مقابله با استرس درپرستاران. مجله بالینی پرستاری و مامایی، سال چهارم، شماره 3.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا