ساخت ابزارهای سه بعدی جهت پژوهش دانشجویان

پژوهشگری به نام فرانسیس اسمایلی Francis Smiley از دانشگاه آریونای شمالی Northern Arizona University به منظور افزایش سطح مشارکت و ایجاد درک بهتر در بین انشجویان رشته باستان شناسی ، اقدام به ساخت و قالب گیری بیش از 900 نوع مختلف از ابزارهای سنگی مورد استفاده بشر در دوران پیش از تاریخ کرده است .

در این پروژه ، با استفاده از پودر سنگ و قالب گیری سه بعدی ، ابزارهای شاخص و آثار به دست آمده دوران پیش از تاریخ از سایت های مهم موجود در شمال آمریکا ، اروپا ، آمریکای جنوبی و شمال آفریقا ساخته شد تا دانشجویان با مطالعه و بررسی آن ها با طیف گسترده ای از ابزارهای پیش از تاریخی از نزدیک آشنا شده و قادر به لمس و استفاده از آن ها باشند .

در این پروژه ، با استفاده از پودر سنگ و قالب گیری سه بعدی ، ابزارهای شاخص و آثار به دست آمده دوران پیش از تاریخ از سایت های مهم موجود در شمال آمریکا ، اروپا ف آمریکای جنوبی و شمال آفریقا ساخته شد تا دانشجویان با مطالعه و بررسی آن ها با طیف گسترده ای از ابزارهای پیش از تاریخی از نزدیک آشنا شده و قادر به لمس و استفاده از آن ها باشند .

این پژوهشگر باستان شناس در رابطه با پروژه مورد نظر اعلام کرد : " اشیا باستانی اصلی و ابزارهای سنگی ساخته شده توسط انسان های پیش از تاریخ ، در موزه ها و مجموعه های خصوصی در سراسر دنیا پراکنده بوده و امکان مشاهده و بررسی آن ها توسط دانشجویان وجود ندارد و حتی در صورت امکان مشاهده این آثار ، به هیچ عنوان امکان لمس و استفاده مشابه کاربرد های اصلی این ابزار ، فراهم نیست . با استفاده از این طرح و ساخت ابزارهای قالب گیری شده که دقیقا مشابه نمونه های اصلی هستند ، دانشجویان و پژوهشگران قادر به استفاده و بررسی فیزیکی و عملی از این آثار هستند . "

گفتنی است برخی از این ابزارهای سنگی که توسط فرانسیس اسمایلی قالب گیری شده اند ، دارای پیشینه ای در حدود دو میلیون سال هستند البته تمرکز اصلی وی بر ابزار و اشیائی است که دارای قدمتی در حدود 13 هزار سال هستند .

در همین زمینه تیم مورفی Tim Murphy  ، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آریزونای شمالی اعلام کرد : " در اینجا ما امکان مطالعه و بررسی دقیق تمامی ابزارهای سنگی ساخته شده در دوران مختلف پیش از تاریخ در بسیاری از نقاط دنیا را داریم . این موضوع بسیار فوق العاده است . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا