شناسائی علائم مرگ در بیماران مبتلا به سرطان

سینا پرس : تیمی متشکل از پژوهشگران آمریکائی و برزیلی  که در حال بررسی و مطالعه روی بیماری سرطان و روند منجر به مرگ این بیماری در انسان هستند ، اعلام کردند که موفق به شناسائی و کشف هشت نشانه بالینی شده اند که بیمار در صورت دارا بودن آن ها به احتمال بسیار زیاد طی سه روز خواهد مرد .
بر اساس اطلاعات منتشر شده از این پژوهش ، نشانه های فوق  عبارتند از : عدم واکنش مردمک چشم ، کاهش سطح واکنش بدن بیمار به محرک های شنوائی ، ناتوانی در بستن پلک ها ، افتادگی عضلات صورت در بخش خطوط لبخند ، کاهش سطح واکنش نسبت به محرک های بینائی ، منقبض شدن عضلات گردن ، ایجاد صدای خر خر از تارهای صوتی و خونریزی معده و بخش های فوقانی دستگاه گوارش .
پژوهشگر ارشد و مدیر این تیم پتحقیقاتی ،   دکتر دیوید هوی David Hui که دستیار پرفسور و استاد دانشگاه تگزاس است در این ارتباط اعلام کرد : " مشاهده علائم بالینی به سادگی می تواند به صورت بالقوه نشان دهنده این موضوع باشد که بیمار وارد آخرین روزهای زندگی خود شده است . "
وی در ادامه افزود : " مطمئنا تائید این موضوع  می تواند بسیار سودمند باشد . این علائم می تواند به پزشکان ، پرستاران و افراد خانواده فرد بیمار نشان دهد که وی در شرف مرگ بوده و به این ترتیب می توان خدمات و مراقبت های ویژه و بهتری برای روزهای پایانی وی در نظر گرفت . "
دکتر دیوید هوی David Hui و دانشجویانش در این مطالعات 357 بیمار مبتلا به سرطان را که در بخش مراقبت های ویژه دو مرکز درمانی سرطان بستری بودند ، مورد مطالعه قرار داده و علائم بالینی آن ها را ثبت کردند . این دو مرکز درمانی عبارتند از : مرکز سرطان ام دی اندرسون MD Anderson Cancer Center در هوستون و بیمارستان تخصصی سرطان بارتوز  Barretos Cancer Hospital در کشور برزیل . گفتنی است 57 درصد بیماران فوق طی این روند مطالعاتی از دنیا رفتند .
این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود 52 نشانه فیزیکی و ادراکی را شناسائی کرده و این علائم دو بار در روز طی مدت زمان پذیرش بیمار در بیمارستان تا زمان مداوا و مرخص شدن بیمار یا مرگ وی کنترل می شدند .
پژوهشگران در این مطالعات موفق شدند هشت نشانه را از بین این 52 نشانه شناسائی کنند که ظهور آن ها به معنی مرگ قریب الوقوع فرد بیمار طی حداکثر سه روز است .
دکتر دیوید هوی David Hui در خاتمه بر این موضوع تاکید کرد که این نشانه ها تنها نشان دهنده مرگ قریب الوقوع بر اثر سرطان بوده و قابل تعمیم به دیگر عوارض و بیماری های منجر به مرگ نیست .
نتایج این تحقیقات در آخرین نسخه مجله سرطان آمریکا یا U.S. journal Cancer منتشر شده است .