اختلال در خواب عامل اصلی عدم تمرکز کودکان

مطالعات و پژوهش های جدید نشان می دهد که تجربه راه رفتن های شبانه مکرر در نوزادان به احتمال قوی با اختلالات تمرکزی و ایجاد مشکلات رفتاری در سنین بالاتر ارتباط مستقیم دارد .

آوی ساده (Avi Sadeh) از محققان و پژوهشگران خاورمیانه در رابطه با این مساله می گوید: « بسیاری از پدر و مادرها احساس می کنند ، در صورتی که کودکشان یک شب خواب کافی نداشته باشد مشکلی پیش نخواهد آمد . در واقع نگرانی واقعی این است که مشکلات خواب نوزادان همچون خواب بریده بریده  و راه رفتن های شبانه مکرر نشان دهنده  مشکلاتی است که در آینده  بروز خواهد کرد . »

آوی ساده در ادامه توضیحاتش افزود : « واقعیت این است که خواب کم و نامنظم نوزاد ، عدم تمرکز و بی نظمی رفتاری را در آینده او در پی خواهد داشت  که این موضوع هرگز با استفاده از معیارهای عینی قابل اثبات نیست . »

در این پروژه تحقیقاتی ، ساده و همکارانش الگوهای خواب 87 نوزاد یک ساله و پدر و مادر آن ها را مورد ارزیابی قرار دادند . این محققان با استفاده از دستگاه هایی که مانند ساعت مچی بوده ، به تعیین عینی الگوهای خواب این نوزادان یک ساله پرداختند و سپس بررسی های خود را بین سه تا چهار پس از آن نیز ادامه دادند و با انجام بررسی های کامپیوتری ، مشکلات تمرکزی این کودکان را ارزیابی کردند. در کنار این بررسی ها ، محققان گزارش های والدین را برای تعیین نشانه هایی از مشکلات رفتاری ، مورد استفاده قرار دادند .

نتایج این مطالعات و بررسی ها نشان می دهد که خواب نوزادان با قواعد تمرکزی و مشکلات رفتاری کودکان نوپا مرتبط است .

آوی ساده در رابطه با این ارتباط می گوید : « ممکن است که هم علل ژنتیکی و هم عوامل محیطی بر خواب کودکان و گسترش آن در حوزه های دیگر اثر منفی داشته باشد . یافته ها و نتایج بررسی های ما اهمیت تشخیص زودرس و درمان مشکلات خواب در نوزادان و کودکان خردسال را تایید می کند . »

علاوه بر موارد ذکر شده  ، این یافته های جدید نشان می دهد که تشخیص و درمان زودهنگام مشکلات خواب نوزادان می تواند در بهبود تمرکز و نظم رفتاری کودکان موثر باشد .

لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله پیشرفت نوروسایکولوژی ( journal Developmental Neuropsychology) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است .  جهت مشاهده متن اصلی و کامل این پژوهش در ژورنال فوق الذکر ، اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا