اخبار کوتاه از جهان پزشکی

 محققان ابزاری الکتریکی را روانه بازار کرده اندکه از عفونت زخم ها جلوگیری می کند. ابزار الکتریکی که اکسل- هیل Accel-Heal نام دارد، به اندازه یک جا کلیدی است و با سیم به دو چسب که در دو طرف زخم قرار داده می شود، متصل می شود. اکسل-هیل با انتشار پالس های ضعیف الکتریکی، ژن های خاصی را که تصور می شود از ترمیم زخم ها پیشگیری می کنند، از فعالیت می اندازد.
اکسل- هیل برای ترمیم زخم های وریدی طراحی شده است. این نوع زخم ها در نتیجه بد کار کردن دریچه های داخل رگ ها ایجاد می شوند و غالبا در پاها به وجود می آیند.
به طور خاص افراد مبتلا به دیابت مستعد ابتلا به زخم های وریدی هستند، زیرا سطوح بالای قند خون به رگ های خونی و اعصاب صدمه می زند و به بی حسی و ضعیف شدن قدرت ترمیم زخم منجر می شود که در نتیجه آن، تمامی زخم ها مزمن می شوند. 
ابزار اکسل-هیل از طریق چند سیم به دو چسب که روی پوست سالم در دو طرف زخم قرار داده می شوند، می چسبد. سپس زخم با باند پوشیده می شود و این دستگاه روشن می شود و برای 48 ساعت به طور مرتب پالس های الکتریکی ساطع می کند. پالس ها به صورت شلیک های 30 دقیقه ای ساطع می شوند و بعد از 30 دقیقه به مدت دو تا چهار ساعت تحریک متوقف می شود.
طول عمر هر ابزار اکسل-هیل 48 ساعت است و بعد از این مدت باید با یک ابزار جدید جایگزین شود.
ابداع این ابزار در واقع بخشی از یک حوزه در حال ظهور در پزشکی موسوم به الکتروسوتیکال ها است.

***نتیجه یک مطالعه نشان می دهد که 'رفتار شناختی درمانی'(CBT) که معمولا برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می شود، می تواند تاثیر چشمگیری در درمان بی خوابی داشته باشد. 
رفتار شناختی درمانی یک روش درمانی نسبتا کوتاه مدت برای درمان انواع بسیاری از مشکلات احساسی، رفتاری و روانی است.
در رفتار شناختی درمانی، چگونگی تفکر انسان درباره وضعیت ها و تاثیر این افکار بر اعمال و احساس انسان بررسی می شود. 
ایده این روش درمانی بر تغییر الگوهای فکری و رفتاری برای دستیابی به نتیجه ای مثبت تر که در این مورد خوابیدن است، قرار دارد.
افراد زیادی به بی خوابی مزمن مبتلا هستند و به عبارت دیگر، برای دوره ای طولانی تر از چهار هفته نمی توانند شب ها به راحتی به خواب بروند و یا خواب مستمری داشته باشند. 
بی خوابی عوارض طولانی مدت بر سلامتی دارد که از جمله آنها می توان به ضعیف شدن سیستم ایمنی، افسردگی، دیابت نوع دو، افزایش وزن و فشار خون بالا اشاره کرد. 

***نتایج یک مطالعه تاثیر بالا بودن قند خون زنان باردار را بر افزایش خطر ابتلای نوزادان به نارسایی های قلبی مادرزادی نشان می دهد. هر چند این تاثیر پیش از این هم تایید شده بود، اما نخستین بار است که ثابت می شود بالا بودن قند خون هر چند کمتر از میزان ابتلا به دیابت باشد، باز هم نوزاد را با خطر نقص های مادرزادی روبرو می کند. 
به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی دیلی میل،در این مطالعه که در مجله JAMA Pediatrics منتشر شده است، نمونه های خون 277 زن باردار در سه ماهه دوم بارداری بررسی شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا