مدیرکل محیط زیست استان تهران: مقابله با حشرات وظیفه قانونی شهرداری است

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران با بیان اینکه عزم جدی دستگاه های اجرایی برای کنترل طغیان سفیدبالک ها(مگس های سفید) ضروری است، گفت: طبق بند 20 قانون شهرداری ها مقابله و کنترل آلودگی ها از جمله حشرات و کیفیت فضای سبز یکی از وظایف شهرداری ها محسوب می شود.

محمدهادی حیدرزاده روز سه شنبه در جلسه کمیته بررسی و کنترل طغیان سفیدبالک ها که در محیط زیست شهرستان تهران برگزارشد افزود: برخی از مسئولان شهرداری گفته اند که موضوع سفیدبالک ها به ما ربطی ندارد، در صورتی که این مهم از وظایف قانونی مدیریت شهری است.
حیدرزاده با اشاره به اینکه نقش محیط زیست در زمینه مقابله با این آفت نظارتی است اظهار کرد: مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی باید علت و نوع این آفت را در تهران شناسایی کد و شهرداری تهران نیز باید اقدامات اجرایی لازم را در راستای مقابله و کنترل این آفت انجام دهد.
وی افزود: این آفت(سفیدبالک ها) گرمادوست است و با کاهش گرما، جمعیت آن کم می شود ولی با توجه به اینکه جمعیت آنها نسبت به سال گذشته افزایش یافته، به نظر می رسد جمعیت آنها در سال آینده چند برابر این میزان شود بنابراین باید برنامه ریزی درستی برای کنترل آن انجام شود.
محمدحسین بازگیر رییس اداره محیط زیست شهر تهران نیز دراین نشست گفت: در جلساتی که فروردین ماه سال گذشته در اداره محیط زیست و شهرداری تهران برگزار شد، مقرر شد دستگاه ها و ارگان های ذیربط اقدامات لازم را برای بررسی و کنترل جمعیت سفیدبالک ها انجام دهند تا مشکل حل شود.
وی افزود: تاکنون شهرداری تهران اقدامات مطلوبی را در این راستا انجام داده و جهاد کشاورزی و زیرمجموعه های آن نیز اقداماتی را انجام داده اند ولی این اقدامات دافع سفیدبالک ها نبوده است.
براساس این گزارش، نشست امروز کمیته بررسی و کنترل طغیان سفید بالک ها که با حضور نماینده جهاد کشاورزی، شهرداری و استانداری تهران برگزار شد، پنج مصوبه اجرایی برای مقابله با گسترش جمعیت سفیدبالک ها داشت.
در این کمیته مقرر شد دستورالعمل اجرایی زمستانه برای کنترل طغیان جمعیت سفید بالک ها تا هفته اول آبان ماه توسط مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان تهران تهیه و در اختیار سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران قرار گیرد.
همچنین مقرر شد مطالعات اجرایی و پروژه تحقیقاتی لازم برای شناسایی گونه، تعیین سبک زندگی، شناسایی دشمنان طبیعی، شناسایی میزبانان و تعیین روش و راهکار کنترل جمعیت سفیدبالک توسط موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور از امروز به صورت مستمر انجام شود.
براساس مصوبات این کمیته مقرر شد، سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران نسبت به تامین اعتبار و پرداخت هزینه های تحقیقات و برای کنترل جمعیت سفیدبالک ها با بسیج همه امکانات و توانمندی شهرداری های مناطق اقدامات اجرایی لازم را انجام دهد.
در این جلسه مقرر شد که معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و ستاد محیط زیست شهرداری با استفاده از ظرفیت های فرهنگی و اطلاع رسانی شهرداری و با همکاری سایر دستگاه های اجرایی موضوع فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و کسب مشارکت های مردم را در خصوص کنترل جمعیت سفیدبالک ها به طور جدی در دستور کار خود قرار دهد.
همچنین مقرر شد هماهنگی های لازم برای انجام اقدامات مورد نیاز برای کنترل سفیدبالک ها در اماکنی که خارج از حوزه مدیریت شهرداری تهران هستند از جمله محوطه دانشگاه تهران، سفارت خانه ها، بیمارستان ها و وزارت خانه ها توسط محیط زیست انجام شود.
به گزارش ایرنا، کمیته بررسی و کنترل طغیان سفیدبالک ها با حضور محمدهادی حیدرزاده مدیرکل محیط زیست استان تهران، امید عسگری معاون دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات، سیاوش یونسی رییس گیاه پزشکی سازمان بوستان ها و فضاهای سبز شهرداری تهران، محمدحسین بازگیر رییس محیط زیست شهر تهران و برخی نمایندگان استانداری تهران و جهاد کشاورزی در اداره محیط زیست شهر تهران برگزار شد.