آژانس فضایی اروپا به دنبال ریشه یابی امواج سیاه چاله ها

حتما تا کنون امواجی که در اثر پرتاب یک تکه سنگ در یک برکه آب به وجود آمده است را مشاهده کرده اید. این امواج شباهت زیادی به پدیده ای دارد که در مرکز یکی از کهکشان های بسیار دور اتفاق افتاده است. تفاوت این دو پدیده در این است که زمانی که دو سیاه چال فضایی با یکدیگر برخورد می کنند تاثیرات حاصل از برخورد آنها به خودی خود در سراسر فضا افزایش چشم گیری پیدا می کند.

برخورد سیاه چاله های فضایی یکی از قدرتمند ترین وقایع جهان هستی است؛ اما تشخیص پس لرزه های حاصل از این برخورد عظیم (امواج گرانشی) تقریبا غیرممکن است. دلیل این امر هم این است که انرژی حاصله از امواج گرانشی یاد شده باعث می شود که اتم ها با نسبت یک به 1,000,000,000,000,000,000,000 به لرزش در بیایند.

البته احتمال دریافت این امواج توسط انسان بسیار زیاد است. امواج الکترومغناطیسی در واقع موجب جست و خیز اتم ها در فضا می شود این در حالی است که امواج گرانشی مانند یک چاقوی نامرئی از درون همه مواد عبور می کند. در تئوری، اگر محققان بتوانند امواج گرانشی را تشخیص دهند، می توانند ابتدای زمان را ببینند.

دانشمندان در حال حاضر برای ساخت دستگاه هایی تلاش می کنند که می توانند امواج گرانشی با فرکانس بالا را دریافت کنند. این امواج اغلب توسط سیاه چاله هایی با چند برابر جرم خورشید تولید شده اند. ما می توانیم در خارج از جو زمین شبکه گسترده تری را ایجاد کنیم و قادر خواهیم بود که امواج گرانشی با طول موج های وسیع تر را نیز تشخیص دهیم. به همین دلیل آژانس فضایی اروپا قرار است در پاییز سال جاری رهیاب جدید خود به نام لیزا (LISA) را راه اندازی کند. رهیاب لیزا یک آزمایشگاه فیزیک نجومی کوچک است که قرار است یک میلیون مایل (برابر با 1 میلیون و 600 هزار کیلومتر) دور تر از زمین، در نقطه فضایی خاصی که با نام لاگرانژ L1 شناخته می شود، قرار بگیرد. این دستگاه می تواند ساختار ویژه خود را با راه اندازی خودکار فناوری منحصر به فرد آن در مدار تعیین شده اعمال کند. این فناوری می تواند امواج گرانشی دارای فرکانس کم ساتع شده از کهکشان های دوردست را ریشه یابی کند.

در عین حال، فیزیکدانان برای درک بهتر این امواج از مدل هایی استفاده می کنند. تصویر این خبر که توسط شبیه ساز کامپیوتری ناسا ایجاد شده، بهترین نمونه ای است که تا کنون از این پدیده کیهانی رمزآلود ساخته شده است.