تحقق توسعه پایدار نتیجه همگامی فعالیت‌های عمرانی با مسائل زیست محیطی

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه نگاه صرف سازه‌ای به فعالیت‌های عمرانی کشور را دچار خسارت‌های فراوانی می‌کند، اظهار کرد: باید همزمان با فعالیت‌های عمرانی کشور به مسائل زیست محیطی به ویژه آب توجه کافی شود که این امر لازمه تحقق توسعه پایدار برای کشور است.

 در روز اول همایش رویداد ملی آب در دانشگاه تهران، تابش استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران با بیان اینکه در دانشگاه تهران در حد توان سعی کرده‌ایم قدم‌هایی را در مورد بحران آب برداریم و خودمان را تجهیز کنیم تا پاسخگوی مشکلات کشور در این زمینه باشیم، گفت: دانشگاه تهران به عنوان مهد رشته‌های مهندسی شناخته شده است؛ اما به دلیل اهمیت توجه به مسائل دیگر چون مسائل زیست محیطی در جریان فعالیت‌های عمرانی کشور، از بعد از انقلاب بحث‌های مرتبط با آب و محیط زیست در قالب رشته‌هایی چون سازه‌های هیدرولیکی و مهندسی محیط زیست مطرح شد و این رشته‌ها شروع به فعالیت کردند.

به گفته وی نگاه صرف سازه‌ای به فعالیت‌های عمرانی ما را دچار خسارات خواهد کرد و اگر همزمان با آن به بحث محیط زیست نپردازیم با مشکلات متعدد در حوزه محیط زیست از جمله آب مواجه خواهیم شد.

رئیس انجمن علمی آب و فاضلاب با اشاره به فعالیت موسسه آب دانشگاه تهران اظهار کرد: این موسسه که در سطح دانشگاه تهران تشکیل شده سعی کرده متخصصین رشته‌های مختلف کشاورزی، مهندسی، علوم انسانی و … را دور هم جمع کرده و باعث ایجاد نگاهی جامع به بحث آب شده است.

وی با تاکید بر اینکه موسسه آب دانشگاه تهران در سالهای اخیر منشاء امور خیر بسیاری شده است، افزود: در حال حاضر رفع مشکل سد گتوند نیز به این موسسه سپرده شده است. آنچه روشن است این است که ما به عنوان مهندسین و افراد فنی به تنهایی نم توانیم در مورد مبحث آب بدون کمک گرفتن از رشته‌های مختلف هنر، اقتصاد، روانشناسی، جامعه شناسی و … اقدامی اثرگذار داشته باشیم، بلکه همه طرح‌ها باید با دیدگاهی همه جانبه نگر بررسی شود و توسعه پایدار که هدف غائی است تنها در این صورت میسر می‌شود.

تابش با اشاره به اینکه در سطح دانشگاه تهران در دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست فعالیت‌های خوبی در بحث آب انجام می‌شود، گفت: امیدواریم انجام این همایش‌ها و رویدادها منشاء خیری برای استحکام دیدگاه‌ها و نظرات مختلف باشد.

استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران با بیان اینکه با توجه به کمبودی که به لحاظ مطالعات علمی در بخش آب و فاضلاب وجود دارد با محوریت دانشکده فنی و همکاری دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان و شیراز انجمن علمی مهندسی ایران را پایه گذاری کردیم افزود: طی یکی دو ماه آینده ارکان این انجمن مستقر خواهد شد و سعی داریم در زمینه خلا‌ءهایی که در بحث آب به ویژه آب و فاضلاب داریم فعالیت‌ها و مطالعاتی انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، نیک سخن دبیر علمی همایش رویداد ملی آب و استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران نیز با اشاره به اینکه رویداد ملی آب توسط دانشجویان و زیر مجموعه نوعی NGO برگزار شده و هیچ منافع شخصی برای این دانشجویان مطرح نیست، اظهار کرد: در تقویم روزی به نام روز جهانی آب وجود دارد که دوم فروردین است. نامگذاری روزها به مفاهیم مختلف نوعی یادآوری و تلنگری برای فهم اهمیت این مفاهیم است.

وی با اشاره به اینکه مشخص کردن یک روز برای آب نشانه این است که باید وضعیت آب کشور را بررسی کنیم و امیدواریم به روز پاسداشت آب نیز دست یابیم، گفت: بحث آب تمام جامعه را در بر می‌گیرد و ابعاد مختلفی دارد و مباحث مدیریت، مباحث اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حقوقی جوانب مختلف موضوع آب را تشکیل می‌دهد.

دبیر علمی همایش رویداد ملی آب با تاکید بر اینکه تحقیقات در حوزه آب نیز باید تحقیقاتی همه جانبه باشد، افزود: بین اساتید، دانشکده‌ها و دانشجویان رشته‌های مختلف برای تحقیق در حوزه آب باید ارتباط وجود داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در عرصه آب گفت: آموزش در سطح مدارس به عنوان زیر ساخت باید مطرح شود و برای میراث داران آب یعنی نسل‌های آینده ‌فرهنگسازی لازم در این مورد صورت گیرد.

به گزارش ایسنا آزاده زرع‌کار، روابط عمومی و دبیر همایش رویداد ملی آب در دانشگاه تهران نیز با اشاره به تاریخچه این همایش گفت: بعد از تشکیل انجمن و انجام فعالیت‌های مختلف با توجه به بحران آب در کشور احساس کردیم وقت آن است که به این بحث بپردازیم و این ایده از اینجا شکل گرفت و در ادامه با انجمن دوستداران محیط زیست دانشگاه شریف این موضوع را در میان گذاشتیم و تصمیم گرفتیم به طور مشترک این ایده را عملیاتی کنیم.

وی در ادامه افزود: در این همایش بخش نمایشگاهی و تخصصی وجود دارد همچنین مسابقه عکاسی با محورهای مختلف مثل آب و فرهنگ و آب و مسئولیت اجتماعی برگزار و در این راستا بیش از 300 عکس ارسال شده که پس از سه دوره داوری 9 عکس منتخب شده که در برنامه اختتامیه در دانشگاه صنعتی شریف از این افراد تجلیل به عمل خواهد آمد.

به گزارش ایسنا،زرع‌کار در پایان اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم رویداد ملی آب را در تقویم ثبت کنیم و این روز را در دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های کشور پاس بداریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا