تشخیص سریع اچ آی وی با نانو ماشین های دی ان ای

روش های حاضر حال برای تشخیص پادتن هایی که خبر از وقوع بیماری اچ آی وی (HIV) می دهند بسیار وقت گیر هستند. به تازگی تیمی تحقیقاتی بین المللی توانسته اند با ساخت نانو ماشین های دی ان ای سرعت انجام این فرایند را بسیار افزایش داده و تشخیص اچ آی وی را به چند ثانیه تقلیل دهند.

این نانو ماشین برای تشخیص و اتصال به پادتن های موجود در نمونه های بیولوژیکی متراکمی نظیر خون ساخته شده است. زمانی که این ماشین ها به پادتن مورد هدف متصل می شوند، این اتصال موجب تغییرات ساختاری می شود که به تولید نور اندکی می انجامد.

انجام تست اچ آی وی سابقا پیچیدگی زیادی داشت و نیازمند به دقت فراوان بود. به علاوه پروسه انجام آن علاوه بر زمان بر بودن، بسیار گران بود؛ اما اکنون با استفاده از این روش می توان تنها در مدت 5 دقیقه آزمایش اچ آی وی را انجام داد. به علاوه این نانو ماشین ها می توانند به راحتی برای تشخیص طیف گسترده ای از پادتن ها تنظیم شده و مورد استفاده قرار گیرند. شایان ذکر است که هر چقدر که زود تر به ابتلا به این بیماری توسط پزشکان پی برده شود، سریع تر می توان برای درمان آن اقداماتی انجام داد.

پروفسور والی بلیسلی (Vallée-Bélisle) از دانشگاه مونترال به عنوان یکی از راهبران این تحقیق در بیانیه ای اعلام کرد که: «پلتفرم های ما مزایای قابل توجه بسیار زیادی نسبت به روش های کنونی برای تشخیص پادتن ها دارد. این روش علاوه بر سرعت بالا، به مواد شیمیایی خاصی نیز نیاز ندارد و ممکن است در آینده در طیف وسیعی از برنامه هایی مانند تصویر برداری زیستی مورد استفاده قرار گیرد.»

این تیم تحقیقاتی امیدوار است که در آینده بتواند فناوری های جدید تری تولید کند که با استفاده از آن می توان تشخیص سیگنال ها را حتی راحت تر از حال حاضر نیز کرد. سیمونا رانالو (Simona Ranallo) از دانشگاه رم در این باره بیان کرد: «ما می توانیم پلت فرم های خود را به گونه ای انطباق دهیم که سیگنال های حاصل از آنها توسط تلفن های همراه نیز قابل خواندن باشند.»

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا