یازدهمین نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری ایران در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می‌شود

محمد نریمانی در نشست خبری گفت: امروزه مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا در جوار امور آموزشی و پژوهشی مرسوم خود به ایجاد روش‌های نوآورانه نیز اقدام کرده و در قبال جامعه و رده‌های مختلف سنی احساس مسئولیت کرده و با روش‌های مختلف اقدام به ایجاد پیش زمینه‌های علمی و ذهنی در آنها می‌کند.

وی افزود: یکی از این روش‌ها که در دانشگاه‌های عمده دنیا دنبال می‌شود و در کشور ما هم در دانشگاه های بزرگ شروع شده است، ایجاد موزه‌های علمی و آشنا کردن رده های مختلف سنی با پدیده های علمی و شاخه های مختلف علوم با اهداف مختلف است.

نریمانی تصریح کرد: دانشگاه محقق اردبیلی هم در این زمینه جزو دانشگاه‌های پیشتاز بوده و بعد از دانشگاه‌هایی که از قدیم در این زمینه فعال بوده‌اند نظیر دانشگاه‌های تهران، شیراز، خواجه نصیرالدین طوسی، علوم پزشکی تهران و … که در ابعاد متفاوتی و بعضا محدودی فعالیت می‌کنند، زمینه و فرایند ایجاد موزه علمی را از سال گذشته آغاز کرده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه خاطرنشان کرد: هدف از تاسیس موزه تاریخ علوم اردبیل، به کارگیری پتانسیل بسیار غنی منطقه، دانشگاه، دستگاه های اجرایی، عموم اهالی فرهنگ دوست استان و باروری ذهن خلاق و مستعد دانشجویان و دانش آموزان منطقه می باشد.

نریمانی اضافه کرد: موزه تاریخ علوم در زمینه بردن ذهن پویای دانشجو و دانش آموز به بطن تجهیزات و دستگاه‌های علمی و سیر پیشرفت علوم و نمایش پدیده های علمی و در واقع مکملی برای دروس عملی و علوم مختلف در جوار آزمایشگاه‌ها و تکمیل زنجیره یک تور و گردش علمی بی نظیر و جذاب است.

قائم مقام رئیس دانشگاه با بیان اینکه در این راستا دانشگاه در سال 1393 موزه تاریخ علوم اردبیل را مصوب و تاسیس کرده است، گفت: مسئولین دانشگاه و حوزه های مختلف بطور کامل حامی و پشتیبان این واحد جدیدالتاسیس هستند.

وی ادامه داد: برای موزه تاریخ علوم امکانات اولیه نظیر سالن نمایش آثار، دفتر کار و انبارهای جانبی در نظر گرفته شده و بودجه ای در سال گذشته و امسال برای تجهیز آن تخصیص پیدا کرده و هم اکنون نیز با تمام توان مراحل تجهیز و راه اندازی حداقل دو تا سه گالری در سال جاری و افتتاح رسمی موزه تا اواخر امسال در حال انجام است.

نریمانی با بیان اینکه این موزه علاوه بر تجهیز و راه اندازی، اقدامات جانبی دیگری نیز در حال انجام دارد، تصریح کرد: مشارکت در نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی استان اردبیل در مرداد ماه سالجاری همزمان با روز اردبیل در سالن خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی و نمایش بیست تابلو عکس قدیمی از دانشگاه محقق اردبیلی، برگزاری نمایشگاه تاریخ دانشگاه محقق اردبیلی در شهریور ماه سالجاری همزمان با اجلاس مسئولان روابط عمومی دانشگاه ها که مورد بازدید مسئولان وزرات علوم و دانشگاه های مختلف و همچنین همکاران دانشگاهی قرار گرفت، تدوین تاریخ آموزش عالی استان اردبیل، تدوین تاریخ دانشگاه محقق اردبیلی و نهایتا مشارکت و همکاری با موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران در برگزاری یازدهمین نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری در هفته آینده از 18 تا 23 مهرماه به مدت یک هفته از جمله اقدامات جانبی است.

قائم مقام رئیس دانشگاه محقق اردبیلی ترویج علم و اشاعه آن، معرفی دستاوردهای دانشمندان ایرانی و فناوری های بومی و نیز علوم نوین، آشنایی مخاطبین با میراث علمی کشور، فراهم کردن فضای مناسب جهت دیدن و تجربه کردن علوم و ارتقای فرهنگ و ایجاد بینش صحیح در نسل جدید از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه سیار علوم و فناوری دانست.

وی با بیان اینکه مخاطبین این نمایشگاه، دانشجویان، دانش آموزان، معلمان، خانواده‌ها هستند، افزود: بازدیدها به صورت گروهی و یا انفرادی در سه نوبت صبح و سه نوبت عصر خواهد بود.

قائم مقام رئیس دانشگاه تصریح کرد: پیش از این نیز ده نمایشگاه در شهرهای همدان، اراک، بابل، قزوین، اهواز، بندرعباس، محلات، آمل، زنجان و سنندج برگزار شده است و یازدهمین نمایشگاه با علاقمندی و مشارکت و سرمایه گذاری دانشگاه محقق اردبیلی انجام خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خاطرنشان کرد: این نمایشگاه در نوع خود نمایشگاه کم نظیری است که برای اولین بار در استان اردبیل و منطقه شمالغرب کشور انجام می شود.

وی اضافه کرد: این نمایشگاه جنبه آموزشی داشته و سعی شده تمامی آثار به نمایش درآمده به شکل تعاملی و قابل دست زدن باشند و همچنین از تصاویر و فیلم های آموزشی هم جهت معرفی آثار و نمایشگاه استفاده می شود.

نریمانی با بیان اینکه بازدید از نمایشگاه به شکل تورهای هدایت شده و با توضیح کارشناسان و راهنمایان موزه انجام خواهد شد، تصریح کرد: گروهی از دانشجویان مستعد دانشگاه محقق اردبیلی نیز به صورت همیار نمایشگاه، هدایت و راهنمایی نمایشگاه را بر عهده دارند.

قائم مقام رئیس دانشگاه با بیان اینکه برنامه جنبی جنگ علمی فیزیک و شیمی نیز در سالن آمفی تئاتر برای بازدیدکنندگان برگزار خواهد شد، ادامه داد: در این نمایشگاه حدود 30 تا 40 اثر در زمینه علوم قدیم و نوین که توسط موزه علوم و فناوری از تهران منتقل شده، ارائه خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تاکید کرد: همچنین حدود 20 وسیله و دستگاه جمع آوری شده برای موزه تاریخ علوم اردبیل در زمینه ابزارهای نوشتاری از جمله ماشین تایپ های قدیمی تا لب تاپ امروزی هم به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش ایسنا ، نریمانی افزود: همچنین تصاویر و تابلو عکس های بکر، جذاب و دیده نشده از تاریخ آموزش در استان (اعم از آموزش قدیم و آموزش عالی) که برای آرشیو موزه جمع آوری و منتشر شده به نمایش درخواهد آمد.

گفتنی است، یازدهمین نمایشگاه سیار موزه علوم و فناوری ایران از تاریخ 18 الی 23 مهرماه سالجاری در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا