افزایش 35 درصدی ارجاعات به مقالات دانشگاه بوعلی سینا در پایگاه ISI

دکتر منصور غلامی در گفت‌وگو باایسنا، تصریح کرد: طبق آمار پایگاه استنادی ISI در سال 2014، تعداد ارجاعات به مقالات دانشگاه بوعلی‌سینا، 6 هزار بوده که نسبت به سال گذشته با چهار هزار و 500 ارجاع، 35 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: این افزایش نشان‌دهنده چاپ مقالات با کیفیت بالا و اثربخش بودن آن‌ها بوده که از این نظر دانشگاه بوعلی بیشترین رشد را در کشور داشته است و از نظر اثربخشی در این سال جزو پنج دانشگاه برتر کشور محسوب می‌شود.

غلامی در ادامه با اشاره به اینکه کارایی دانش‌آموختگان دانشگاه در جامعه دارای دو دیدگاه است، اظهار کرد: در بعضی مواقع دانشگاه‌ها متولی تربیت دانشجو در دوره‌ها و رشته‌های مصوب هستند و اشتغال این دانشجویان بعد از اتمام تحصیل وظیفه سازمان‌ها و نهادهای برنامه‌ریز توسعه اقتصادی اجتماعی است.

وی اضافه کرد: در دیدگاه دوم تا زمانی‌ که دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور دارند، ما وظیفه داریم آن‌ها را تربیت کنیم به طوری که دانشگاه‌ها در تربیت نیروی انسانی ضمن توجه به نیاز جامعه، دانش‌آموختگان توانمند و کارآفرین تربیت می‌کنند.

 

غلامی یادآور شد: این نگاهیست که در سال‌های اخیر در وزارت علوم مورد توجه قرار گرفته و تلاش ما بر این است که ضمن تجدیدنظر بر محتوای در,س دوره‌ها بر روش‌های تربیت و توانمندسازی دانشجویان نیز اقدامات اجرایی جدی انجام دهیم و دانشگاه‌ها با تلاش در راستای تحقق این برنامه همچنان متولی اشتغال و به کارگیری دانش‌آموختگان نخواهند بود.

وی در بخش دیگری تغییر در عنوان و محتوای رشته‌ها، ایجاد رشته‌های جدید و بین رشته‌ای را از برنامه‌ها و اهداف دانشگاه برشمرد و افزود: دانشگاه بوعلی‌سینا در تلاش است تا در قالب برنامه راهبردی این اهداف را آغاز و اجرا کند و در حال حاضر دانشگاه، این برنامه‌های راهبردی را نهایی کرده که پس از تصویب هیات امنا در آذر ماه 94، اجرای آن را آغاز می‌کند.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار امیدواری کرد: بتوانیم در تحقق برنامه‌های راهبردی دانشگاه از جمله توانمندسازی علمی و فنی و کارآفرین بودن دانش‌آموختگان توفیقات لازم را کسب کنیم.

تک جنسیتی بودن چهار دانشکده دانشگاه بوعلی‌سینا

وی با اشاره به تک‌جنسیتی بودن دانشگاه تصریح کرد: دانشکده‌های اقماری استان شامل دانشکده پسرانه فنی مهندسی تویسرکان، دخترانه صنایع غذایی بهار، دانشکده پسرانه مدیریت رزن و دانشکده پسرانه مهندسی کبودراهنگ تک جنسیتی است اما در سایت اصلی دانشگاه تفکیک جنسیتی وجود ندارد.

افزایش 30 درصدی مقالات چاپ شده در پایگاه‌های نمایه‌سازی بین‌المللی

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در بخش دیگری با اشاره به افزایش 30 درصدی مقالات چاپ شده توسط دانشگاه بوعلی‌سینا در پایگاه‌های نمایه‌سازی بین‌المللی در سال 2014 خاطرنشان کرد: روند رشد چاپ مقالات علمی پژوهشی در مجلات داخل و خارج از کشور در دانشگاه بوعلی‌سینا افزایش بسیار خوبی یافته است.

غلامی افزود: به عنوان مثال تعداد مقالات نمایه شده در پایگاه SCOPUS از دانشگاه بوعلی‌سینا در سال 2014، 569 مقاله است که نسبت به تعداد مقالات سال 2013 که 435 مقاله بوده رشد 31 درصدی دارد این در حالیست که افزایش رشد چاپ مقالات این دانشگاه نسبت به آهنگ رشد مقالات دانشگاه‌های ایران در این پایگاه چندین برابر است و از این نظر رتبه اول را در بین کلیه دانشگاه‌های کشور دارد.

 

 

رشد 20 درصدی مقالات نمایه شده در پایگاه ISI

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار کرد: همچنین نرخ افزایش مقالات نمایه شده این دانشگاه در پایگاه ISI نیز رشد 20 درصدی با 435 مقاله را نشان می‌دهد و از این نظر نیز رتبه اول کشور از نظر رشد تعداد مقالات در این پایگاه را دارد.

قرارگیری دانشگاه بوعلی‌سینا در لیست یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه بوعلی‌سینا در لیست یک درصد دانشگاه‌های موثر جهان قرار دارد، تصریح کرد: موسسه ISI سالانه لیست دانشگاه‌های موثر جهان را از نظر ارجاعات و استنادات علمی در بازده 10 ساله اعلام می‌کند که این لیست نشان‌دهنده کیفیت پژوهش‌های دانشگاه‌های جهان و اثربخشی آن در پژوهش‌های جهانی است.

غلامی اضافه کرد: امسال 30 دانشگاه از ایران، در این لیست یک درصدی قرار داشتند که مبنای استنادات سال‌های 2004 تا 2014 است که در حال حاضر دانشگاه بوعلی‌سینا در این لیست قرار داشته و در بین دانشگاه‌های جامع کشور نیز از این نظر رتبه هفتم را دارد که نشان از کیفیت خوب پژوهش‌های انجام شده در این دانشگاه و اثربخشی آن دارد.

وی در بخش دیگری به حضور چهار نفر از اعضاء هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا در لیست دانشمندان اشاره و اظهار کرد: موسسه ISI، هر ساله لیستی از یک درصد دانشمندان موثر جهان از نظر ارجاعات و استنادات به کارهای پژوهشی در یک بازده 10 ساله را اعلام می‌کند که امسال بر مبنای سال‌های 2004 تا 2014 تعداد 173 نفر از دانشمندان ایرانی در این لیست قرار گرفته‌اند که چهار نفر از اعضاء هیات علمی این دانشگاه شامل دکتر محمدعلی زلفی‌گل، دکتر عباس افخمی و دکتر داوود نعمت‌اللهی رشته شیمی و دکتر محسن جلالی در رشته کشاورزی در این لیست حضور دارند که از این نظر نیز دانشگاه بوعلی‌سینا جایگاه خوبی داشته و جزو پنج دانشگاه برتر وزارت علوم است.

 

کسب دو رتبه برتر در جشنواره فارابی و یک رتبه برتر در جشنواره خوارزمی

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه بوعلی‌سینا موفق به کسب دو رتبه برتر در جشنواره فارابی و یک رتبه برتر در جشنواره خوارزمی شده، گفت: اعضاء هیات علمی این دانشگاه در سال گذشته موفق شدند دو رتبه برتر را در جشنواره فارابی و یک رتبه برتر در جشنواره خوارزمی کسب کنند که دانشگاه بوعلی‌سینا را در لیست دانشگاه‌های برتر از این لحاظ نیز قرار می‌دهد.

صعود 500 پله‌ای دانشگاه بوعلی‌سینا در رتبه‌بندی وبومتریک دانشگاه‌های جهان

غلامی از صعود 500 پله‌ای دانشگاه بوعلی‌سینا در رتبه‌بندی وبومتریک دانشگاه‌های جهان خبر داد و عنوان کرد: موسسه CSIC تنها موسسه معتبر بین‌المللی است که هر ساله، 25 هزار دانشگاه در جهان را از نظر دسترسی به وب، فایل های محتوایی و اثربخشی آن‌ها و همچنین تعداد ارجاعات به مقالات دانشگاه رتبه‌بندی می‌کند که امسال رتبه دانشگاه بوعلی‌سینا هزار و 735 اعلام شد که نسبت به سال گذشته بیش از 500 رتبه صعود را نشان می‌دهد.

 

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا اضافه کرد: همچنین این دانشکده در بین دانشگاه‌های جامع وزارت علوم در این ‌رتبه‌بندی جایگاه هشتم را دارا است.

کسب رتبه اول در انجام پژوهش‌های کاربردی دفاعی توسط دانشگاه بوعلی‌سینا

وی در ادامه به کسب رتبه اول در انجام پژوهش‌های کاربردی دفاعی گفت: طبق اعلام سازمان صنایع دفاع دانشگاه بوعلی‌سینا در انجام پروژه‌های دفاعی در سال‌های گذشته رتبه اول را در جشنواره امام حسن(ع) در سال 93، کسب کرده است.

وی همچنین از قرار گرفتن دانشگاه بوعلی‌سینا در بین 10 دانشکده برتر از نظر خدمات الکترونیکی و وبگاه خبر داد و افزود: طبق رتبه‌بندی وزارت علوم پژوهشکده فناوری اطلاعات و وزارت فناوری اطلاعات دانشگاه بوعلی‌سینا در سال گذشته جزو 10 دانشگاه برتر در زمینه خدمات وبگاهی و الکترونیکی قرار داشته است.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی دانشگاه تصریح کرد: تلاش دانشگاه این است که فضاهای فرهنگی بانشاط و پویایی را ایجاد کند که یک بخش توسط واحد حوزه معاونت فرهنگی در مناسبات و بخشی دیگر نیز توسط دانشجویان در تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی برگزار می‌شود.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا اضافه کرد: این دانشگاه طی سال‌های گذشته در بخش برنامه‌های فرهنگی جزو دانشگاه‌های مطرح در وزارت علوم بوده است و امسال هم تلاش می‌کنیم که این وظیفه را به بهترین وجه انجام دهیم.

عدم تخصیص بیش از هشت درصد بودجه دانشگاه بوعلی‌سینا در سالجاری

وی در بخش دیگری در خصوص بودجه دانشگاه، با بیان اینکه هنوز 8.2 درصد بودجه تخصیص نشده، اظهار کرد: کل بودجه دانشگاه در سال‌جاری 75 میلیارد تومان بوده که رقم قابل توجهی از آن به حقوق اساتید و کارمندان اختصاص یافته است.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا افزود: در حال حاضر دانشگاه بوعلی‌سینا دارای بیش از 300 کارمند مازاد بوده که تلاش ما این است تا با بازنشسته شدن کارمندان، این موضوع را جبران کنیم چرا که با عدم جایگزینی به تعادل نخواهیم رسید.غلامی یادآور شد: دانشگاه بوعلی‌سینا در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر توانسته آرامش خاطر بیشتری را در محیط حاکم کند.

وی در پایان با اشاره به فاز اول و دوم دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: اعتبار هزینه شده در تاسیس دانشکده قدیم کشاورزی با مساحت 14 هزار متر مربع که از سال 81 تا 89 به طول انجامید 28 میلیارد و 328 میلیون ریال و دانشکده کشاورزی جدید که از سال 89 آغاز و در سال 94 با متراژ چهار هزار متر مربع افتتاح شد 30 میلیارد و 979 میلیون ریال است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا