کشف گنجینه تاریخی منحصر به فرد در دریای اژه

یک تیم بین المللی از باستان شناسان و غواصان فنی – حرفه ای چهل ساعت را صرف بررسی کشتی شکسته Antikythera کردند که تمامی این بررسی های  در سال جاری انجام شده و  به عنوان بخشی از اولین حفاری سیستماتیک این سایت به حساب می آیند .

این گروه کاوش طی فعالیت هاس خود  توانستند اشیاء قدیمی یک کشتی را کشف کنند که عبارت اند از : یک آمفورای amphora سالم و دست نخورده ( خمره سفالی بزرگی است که دارای دو دسته بوده و برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌ شده است ) ، یک حلقه سربی بزرگ ، دو پایه لنگر سربی ، قطعاتی از بدنه سربی لاشه کشتی ، یک کوزه کوچک و  سنگ اسکنه خورده که به نظر می رسد پایه یک تندیس بوده است .

در این کاوش ، نه ( 9 ) ترانشه با دقت حفاری شده که در آن ها بقایای چوبی لاشه بدنه کشتی ، تکه ای از مبل برنزی ، بخشی از یک فلوت استخوانی ، یک قطعه شیشه ای متعلق به نوعی بازی و تعدادی میخ برنزی ، به دست آمده است .

تئوتکیس تئودولو (Theotokis Theodoulou) یکی از باستان شناسان غواص این تیم کاوش از موسسه Greek Ephorate of Underwater Antiquities  در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : « ما امسال بسیار خوش شانس بودیم چرا که اشیاء بسیاری را کشف کردیم که به ما این فرصت را می دهد تا اطلاعت باستان شناسانه لازم را از آن ها استخراج کنیم . »

لازم به توضیح است که قدمت کشتی مذکور به سال 65 پیش از میلاد باز می گردد که در 180 فوتی (54.86 متری) عمق آب های ساحل جزیره Antikythera واقع در دریای اژه در سال 1900 میلادی توسط غواصان کشف شده بود . در کاوش های انجام شده آن زمان مجسمه های سنگ مرمر، مجسمه برنزی و دستگاهی مکانیکی که به عنوان مکانیزم Antikythera شناخته می شود ، از این منطقه به دست آمده و از زیر آب ها خارج شده بودند .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا