شباهت باور نکردنی چشم انداز این سیاره با کره زمین

کاوشگر فضایی New Horizons در جدیدترین تصاویر ارسالی از سیاره کوتوله به زمین جلوه‌هایی از شباهت منحصر بفرد این سیاره به کره زمین را به تصویر کشیده است.

گفتنی است، در این تصاویر منحصر بفرد غروب خورشید در سطح یخ زده روی سیاره پلوتون نشان داده شده‌ است.

بر این اساس دانشمندان تخمین می‌زنند مانند کره زمین در پلوتون چرخه‌ای از جریان آب وجود داشته که به خاطر دوری از ستاره خورشید این جریان آب در حال حاضر یخ زدن است.

این تصاویر از نزدیکترین فاصله تا به حال New Horizons با سیاره پلوتون در حدود یک هزار و 250 کیلومتری بدست آمده است.

در این تصاویر چشم‌اندازی از کوه‌ها، جزئیاتی از رودخانه نیتروژن یخ زده و تپه‌های سطح پلوتون مشاهده می‌شود.

کارشناسان اعتقاد دارند با استفاده از این تصاویر می‌توانند به جزئیات باور نکردنی در خصوص این سیاره از جمله در خصوص وضعیت جوی، کوه‌ها، یخچال‌های طبیعی و نیز دشت‌ها دست یابند.

همچنین کارشناسان دریافته‌اند یک لایه نازک از مه در کل سیاره پلوتون در فاصله 100 کیلومتری از سطح آن وجود دارد.

شباهت باور نکردنی چشم انداز این سیاره با کره زمین   تصاویر

کارشناسان طرفدار فرضیه‌های موجودات فضایی گمان می‌برند حتی احتمال دارد که حیات بیگانه زیر پوسته یخی سیاره پلوتون وجود داشته باشد.

فرضیه‌های جدید حاکی از آن است که امکان دارد دریاهایی زیرزمینی در این سیاره کوتوله وجود داشته باشد که به اندازه کافی گرم و برای وجود مواد شیمی آلی مناسب باشند. برخی از کارشناسان حتی اعتقاد به وجود یک اقیانوس زیر سطح یخ زده پلوتون دارند.

شباهت باور نکردنی چشم انداز این سیاره با کره زمین   تصاویر

نخستین بار سیاره کوتوله پلوتون در سال 1930 میلادی توسط اختر شناس مشهور کلاید Tombaugh کشف شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ فضا پیمای کاوشگر New Horizons  تا به حال حدود 5 میلیارد کیلومتر از زمین فاصله گرفته است و تمامی قطعات و سیستم عامل و مرکز پردازش آن سالم و به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهد.

قرار است New Horizons پس از عبور از سیاره پلوتون در ادامه ماموریت خود به کمربند کوپیر رفته که یک حلقه سرشار از بلورهای یخی است.

کارشناسان از این نگران هستند که ممکن است کاوشگر در اثر نزدیک شدن به این کمربند پر اثر سیارک و یخ، صدمه دیده و حتی نابود شود.